- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fyrtionde årgången. 1931 /
338

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjätte häftet - Svensk skönlitteratur i Finland. Av Erik Ekelund

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Svensk skönlitter a tur i Finland

Av Erik Ekelund

\JT RIPENBERG har alltid varit en
romantiser, som flyr till världar och tider, som
glöda av starka färger; hans pessimism är
romantikerns leda vid en grå verklighet, som
mera flaggar med vardagsmödornas solkiga
arbetsblus än med några festliga vimplar. I
hans erotiska dikter har hans romantiska
längtan förvandlats till en dyrkan av den
passion, som gnistrar till ett ögonblick och
slocknar i samma sekund som en skimrande
fyrverkerisol i nattens svarta mörker. Men
fantasilandet har småningom bleknat bort för ett
land, som det är lättare att återfinna på
kartan : Finland. Gripenberg har inom
verklighetens ram funnit det äventyrsrike han drömde
om, han har icke mera något behov att låta
sin fantasi sträcka ut över realiteternas
gränser. Sinnenas heta rus har förflyktigats vid
inbrottet av en ny dag, som kommit med kärva
vindar och hårda plikter. Han besjunger icke
numera Salome, Teodora och andra giftiga
orkidéer i mänsklighetens trädgård, utan
enkla, vadmalsklädda soldater, som äro
släktingar till Sven Dufva och Munter.

I Bertel Gripenbergs tidigare krigsdikter
gavs verkligheten i råform, och intrycket blev
därför rätt splittrat. Gripenberg identifierade
sitt hänsynslöst aristokratiska ideal med det
borgerliga Finlands ideal; det kunde icke
undgå att glappa en smula. När han sänkte sig ned
till verkligheten och utslungade sitt anatema
mot demokratin, blev hans diktning ett
agitatoriskt inlägg i en diskussion och förlorade
sin glans och sin flykt. Man följde med den

respekt man är skyldig allt personligt hans
väg, som ledde från ungdomens estetiska
dyrkan av skönheten till den enkla läran om
handlingens värde, men man kunde icke heller,
å andra sidan, vara blind för att många av de
krigsdikter, som ingingo i »Under fanan»,
»Efter striden» och andra diktsamlingar, icke
i konstnärligt avseende kunde tävla med
Gripenbergs tidigare dikter.

I Gripenbergs nya diktsamling Vid
gränsen, som är en av hans allra bästa böcker,
har den starka tidsfärgen mildrats. I
densamma ingå hyllningar till män, som
förverkligat det ideal diktaren ställt upp som sin
ledstjärna; här är det icke mera agitation,
utan sköna konstverk, som äro fria från allt
trångt och tidsbestämt. Det är dikter om
handlingar, som varit levande vittnesbörd om stora
ting: manlighet, ära och plikt. Det är icke
människorna i och för sig som betyda något,
utan de eviga idéer deras gärningar vittna om.
Därför kan Gripenberg utan att bryta tonen
sammanställa dikter om Finlands vita
soldater, om vikingarna och om Roald Amundsen.

Genom diktsamlingen talar en stoisk
resignation. Skalden känner sig tillhöra en
främmande tid och en främmande ras; han tycker
sig ha nått till de dödas värld och blicka ut
över dess gåtfulla landskap. Han ser
människorna från fjärran, med konturer som
plånats ut av blek dimma. Denna känsla fjärmar
honom från dagens strider och ger hans dikt
andra perspektiv än de politiska. Döden är ett
motiv, som ständigt återkommer; den stiger

Bertel Gripenberg: Vid gränsen. Holger Schildts förlag. Helsingfors.
Arvid Mörne: Den förborgade källan. Holger Schildts förlag. Helsingfors.
Ture Janson: Jag är en konung. Holger Schildts förlag. Helsingfors.
Elmer Diktonius: Stark mtn mörk. Holger Schildts förlag Helsingfors.
Rabbe Enckell: Ljusdunkel. Holger Schildts förlag. Helsingfors.
Olof Enckell: Ett klosteräventyr. Söderström & C:o. Helsingfors.
Kerstin Söderholm: Det var icke verklighet. Söderström & C:o. Helsingfors.
Erik Therman: Dagrar. Söderström & G:o. Helsingfors.
Allan Tallqvist: Topi från Sörnäs. Söderström & C;o. Helsingfors.

29I

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:03:07 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1931/0376.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free