- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fyrtionde årgången. 1931 /
388

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjunde häftet - Norske Romaner. Av Charles Kent

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Charles K e n t

skildrer hvordan Hatet maler og maler som
en hvileløs Kvern i Levors enfoldige Sjæl.

Stein Balstads nye Roman1 behandler
ogsaa en Kamp mellem gammelt og nytt.
Det er en Skildring av Skogsarbeidernes
Liv i Østerdalen for en Menneskealder siden.
Den vil vise hvordan Forholdet mellem
Overklassen og Underklassen blev paa Landet,
dengang det moderne Livssyn først brøt ind
over Bygdene. Husbondens Mor har det
gamle patriarkalske Syn paa Forholdet til
Husmændene: »de hadde ansvar for folkene som
hørte gården til, det sa far hans støtt. Og
han var så stor en mann, at han ikke tedde
sig påholden der det trangs. Folkene deres
måtte ha en kjensel av at i nøden blev de
berget, — Vårherre hadde satt husbond som
et forsyn for dem.» Men Sønnen har en
anden Mening: »Hver og en har sin tid;
naa var hans tur kommet, og han vilde styre
slik som han mente var rett. — Så langt
attende han mintes, drev mor hans og bar
mat og klær i alt folk og fant; men var de
blitt likere for det. Tidene var ikke slike at
det nyttet å te’ sig blaut, hver og en fik berge
sig sjøl, det fikk heller bære dit det vilde.»
Til Gjengjæld ser vi da, som rimelig kan
være, at den yngre Slægt av Arbeidsfolkene
begynder at reise Bust og snakke saa smaatt
om at alle Arbeidere bør slaa sig sammen og
bruke Makta paa Husbøndene sine. Balstad
viser os ikke, som Elster, nogen
Følesesro-mantiker som taler Menneskelighetens Sak i
denne Situation — og heller ikke faar vi
noget Indtryk av at de to Livssyn som
Husbonden og hans Mor repræsenterer,
tilhører hver sin Tid, at de er Tids- og
Sam-fundsbestemte. Og heller ikke den unge
Ar-beidsmands Oprørstale fornemmes som
Tidsbestemt. Dette er Romanens Svakhet. Dens
Handling er henlagt til omkring 1890; men
det er utænkelig at der ikke skulde være
trængt et lite Ekko fra Verden ind i
Østerdalen: av den grundtvigianske
»Folkevæk-kings»-romantik fra Folkehøiskolene eller fra
Venstreagitationen i »Oplandenes Avis». Sin
Styrke har Romanen i Livsskildringen,
d. v. s. i Skildringen av Husmændenes Liv.
En Tilværelse i graa Armod og
Nedværdigelse er det Billede som fæster sig. Disse
enkle Skjæbner og enkle Sind forstaar
Forfatteren, og han forstaar at skildre dem saa
de staar for os ut en Brest, som hele og leven-

1 I dit ansik/s sved (Norli).

de Mennesker. Og om Husmændene ikke
blev saa haardt behandlet gjennemgaaende
— en Husbond som Martinus Høgaas har
dog vel hørt til Undtagelsene — saa har det
neppe heller vært noget lystelig Liv de førte;
og Skildringen av Skogsarbeidet og Slitet i
det hele bærer Vederhæftighetens Præg.
Li-keledes tror vi paa »Fløterkalaset», den
stormende Avslutning paa Vinterens og Vaarens
Sht og paa det livsfarlige Arbeide i Fossen.
Det er Kaffedoktor og Jenteleven og
Kortspil — en Orgie, en Livslystens kortvarige
Revansj for Savn og Slit; men selvfølgelig
tar Fattigdommen Hævn for denne ene
Frydens Nat. Det er Kortspillet den Kvelden
som gjør Amund Solung blank, saa han maa
begynde at ta paa Kredit hos Landhandleren
og dermed sælge sin Frihet, og bli i Bygden
og finde sig i at Husbonden holder sig med
Konen hans.

Vor Medynk med Amund Solung
tempereres — heldigvis for Bokens kunstneriske
Virkning — av vor Bevissthet om at han
ingenlunde er uten Skyld selv. Anderledes
med den andre Familien hvis Skjæbne vi
følger. Det er den typiske hard-luck-tale om
den mishandlede Uskyldighet og appellerer
altsaa stærkt til Læserens Medlidenhet.
Forhaabentlig gaar ikke Balstad for langt paa
den Veien, han kan ellers lett komme ind paa
Rørelses- eller Propagandaliteraturens
Omraade.

Det er desværre paa dette Felt Gabriel
Scott bevæger sig med sin nye Roman1, en
Fortsættelse av »Fant» som vi talte om i
disse Spalter, da den utkom for to Aar siden.
De vil huske at denne Roman fik sin
specielle Interesse ved de Indblik den gav i det
eiendommelige Liv blandt Taterfolket ved
Kysten, et Folk for sig, med sin egen
Moral, Nomadenes og Røvernes. Vi
mødte ogsaa de lavtstaaende Folks Ringeakt
for Kvinden — og vi husker den lille Josefa,
som bare var sexten Aar og som blev
Fanten Fændriks Reisekone, og som snart lærte
hvad det vilde si at stole paa en Tater.
Interessen ved den forrige Boken laa
hoved-sakelig i Miliøskildringen; i Boken i Aar
er det en enkelt Livsskjæbne som samler
Interessen om sig. Det år Josefas Skjæbne vi
følger med i, og det er en meget sørgelig
Historie.

1 Josefa (Gyldendal).

388

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:03:07 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1931/0430.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free