- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fyrtioförsta årgången. 1932 /
12

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första häftet - Teatermuseet på Drottningholm. En programförklaring och en överblick. Av Agne Beijer

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Agne Be ij e r

T e a t e r dr ä k t e r från Gustav III:s tid.

Från vänster till höger: Romersk senatorstoga, grekisk dräkt, kartaginensare, romersk imperator,
t7-agedienne-kostym, tragedikostym (s. k. habit romain). Däröver karuselldräkter, färglagda konturetsningar av Jean

Bérain {1683).

som ytterst emanerar från oss själva. Det
är av vikt att vetenskapsmannen icke av
idel respekt för den faktiska sanningen
försummar att låta den kraften strömma
ut från sig själv. Han bedrar då
sanningen med sanningen själv. Sådant kan
förekomma, icke endast bland teaterhistoriker.

Efter denna långa inledning en snabb
överblick över vad
Drottningholmsmuseet har att bjuda i teaterhistoriskt
material utöver det som Adelcrantz’
teater själv med sin seen och sitt
dekorationsförråd ställt till dess förfogande.

Huvudbeståndet av det utställda
bildmaterialet har deponerats av
National-museum. Det har tidigare varit ett
ganska okänt faktum att vårt svenska
Nationalmuseum besitter en av de rikaste
teaterhistoriska bildsamlingar från 1500—

1700-talen som överhuvud taget existera
i världen. Att så är fallet är i främsta
rummet Tessinarnas förtjänst, Nicodemus
d. y :s och Carl Gustavs. Den verklige
teatersamlaren av dem båda var
Nicodemus, ehuru Carl Gustav hade turen att
i ett inrop på en auktion en gång göra
förvärv som mångdubblade faderns
samling av teaterhistoriska originalteckningar.
Skulle Drottningholms teatermuseum
välja sig en patronus bland
stordignitä-rerna i den svenska Elyséen, bleve valet
svårt mellan Gustav III och Nicodemus
Tessin. Numerärt kunna måhända bland
de i teatermuseet utställda teckningarna
de som härröra från Carl Gustav gott och
väl tävla med dem som komma från
faderns samling, om de senare dock äro
betydande nog. Huvudparten av Nicodemus’
samling utgjordes emellertid av med kop-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:03:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1932/0026.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free