- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fyrtioförsta årgången. 1932 /
15

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första häftet - Teatermuseet på Drottningholm. En programförklaring och en överblick. Av Agne Beijer

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Teatermuseet p å Drottningholm

Foto. C. G, Rosenberg.

Aleotti. Modell till Teatro Farnese i Parma.

Däröver skulpterat logeräcke från gamla operan.

Fossard, som dog 1702. Villkoren voro
dock icke sådana att ett köp kunde
komma till stånd. En tillfällighet gjorde att
hans son 1740 kom över en gravyr svit ur
den skingrade Fossardsamlingen, som vi nu
betrakta som den måhända allra största
dyrgripen i teatermuseets samlingar, en svit
på 42 endast i dessa exemplar kända
träsnitt från 1570-talet med de äldsta
bildframställningar man känner av commedia
dell’ arte-skådespelen.1 Bildsviten, som
delvis är kolorerad, är lika värdefull ur
teater- och konsthistorisk synpunkt. Den
auktion, där Carl Gustav Tessin gjorde
detta förvärv, hölls efter en förutvarande
direktör för Académie Royal de Musique
et de Danse i Paris (alltså vad vi nu kalla
Stora operan), en Prince de Carignan.
På samma auktion lade Carl Gustav sig

1 Se Commedia dell’arte av Agne Beijer,
Ord och Bild 1929 sid. 71 o. f., där några av
dessa bilder äro återgivna.

till med ett tjugutal folianter med
dräkt-och dekorationsteckningar som tillhört
denne, varje volym på två till fyra hundra
blad. Större delen av dessa, som Carl
Gustav senare synes ha förärat
kronprinsen Gustav, finns ännu i behåll, och
några av dem äro nu utställda i
teatermuseet. Till en del kunna de väl antagas
ha på sin tid ingått i Parisoperans arkiv
—• att en chef tog arkivet med sig hem
innebar den tiden ingenting överraskande,
sådant förekom även hemma hos oss.
Men alla teckningarna hänföra sig
ingalunda till iscensättningar på denna opera,
om de ock giva en fylligare bild av dessa
än sannolikt någon till våra dagar bevarad
fransk samling, Parisoperans icke
undantagen. Volymerna utgöra s. k. recueils
factices, d. v. s. innehålla sammanförda
teckningar från olika håll. Många
hundratal av dem, de värdefullaste och också de
vackraste, äro äldre än Béraintiden. Flera

IS

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:03:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1932/0029.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free