- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fyrtioförsta årgången. 1932 /
33

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första häftet - Goethestadier. En sekularbetraktelse. Av Klara Johansson

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Goethestadier

Goethe på C a nip a g n an.
Oljemålning av Wilhelm Tischbein. 1788.

/ Slädelsckes Kunstinstitut i Frankfurt.

Denn ich bin ein Mensch gewesen,
Und das heisst ein Kämpfer sein.

Det fanns en period i
Goetheforskningen då ivriga hånder alltibland makade
på den stiliserade representationsbilden
för att skjuta fram en hetsigt levande
och fäktande mänska. Då var det likväl
bara den unge Goethe som ansågs tarva
rehabilitering, och avslöjandet av denne
vilde tjusare alstrade ovillkorligt frestelse
att utnämna honom till den riktige Goethe,
den gestalt man väsentligen hade att
räkna med.

Sant är att hos denne underyngling
manifesterade sig geniet så fullt och i så
mångsträngad produktion som om
ingenting skulle bli över för en morgondag.
Han kunde sjunga extatiska stormrytmer

och älvdanslätt svävande melodier, men
han kunde också forma figurer med
levande anda och scener att sätta dem i.
Hans dristiga tankar strömmade ut i
bilder och tonfall av betvingande auktoritet,
och rann gycklarlynnet på honom, eller
någon intellektuell ilska, hände det att
hans d.rastiska humor lyfte sig till små
mästerstycken i det sublimt burleska.
Diktarvånda hade han visst aldrig känning
av: han tycktes bara behöva skyndsamt
skriva ner vad han hade undfått som i
sömnen. Så smärtfritt föddes de skapelser
som i ali tid kommer att stråla urfriska
»wie am ersten Tag»; om han däremellan
komponerade poem och teaterpjäser i
vilka den hemliga sufflören ägde ringa
del, saker som någon jämnårig samtida

3 — Ord och Bild, 41 :a årg.

33

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:03:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1932/0047.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free