- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fyrtioförsta årgången. 1932 /
317

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjätte häftet - Österrike och det nutida kulturlivet. Av Axel L. Romdahl

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Österrike o c li det nutida kulturlivet

Josef Hofmann. Österrikiska paviljongen på
konst-industriutställ n ingen i Paris 192 5.

ning de rika anlag till konstnärligt
betonat skapande, som blivit nedlagda hos det
österrikiska folket. Men ej blott för det
egna landet har denna anstalt en alltjämt
oförminskad betydelse. Hela Europa har
här tillfälle att hämta impulser. Den
österrikiska konstslöjden har sedan
framträdandet för mer än ett kvartssekel sedan av
Wiener Werkstätte med dess ledande
mästare, Josef Hofmann, Dagobert Pesche,
Kolo Moser m. fl., haft en avgörande
betydelse för genombrottet av en modern,
från dödande slentrian och efterhärmning
befriad konstslöjd. Och alltjämt går den
i spetsen, trots tidernas arghet, som hotat
att förlama en verksamhet, vilken måste
räkna med att människor ha tillfälle offra
penningar på något som ligger utanför den
kargaste nödtorft. ( Österrikes deltagande
i Parisutställningen 1925 blev en avgjord
seger.

Vända vi oss till det vetenskapliga livet
erbjuda de österrikiska universiteten efter

kriget den stolta bilden av en hjältemodig
andens riddarvakt, som trotsande den yttre
tillvarons vidrighet hållit sina ställningar
och segerrikt ryckt fram för att erövra
nya. Utlandets forskare inom de olika
vetandets grenar kunna nämna österrikiska
kolleger av internationellt rykte. En
konsthistoriker erinrar sig Josef Strzygowskis
energiska arbete att föra sina epokgörande
synpunkter på Asiens och Europas konst
till seger. Han minnes Wienskolans
klassiska namn, den lärde humanisten Frans
Wickhoff, den geniale, idérike Alois
Riegl. Han hämtar från sin hylla de
innehållsrika volymer i vilka den djuptänkte
och själfulle Max Dvoraks framställning
av konsthistorien såsom en andens historia
blivit sammanfattad. Han vidkännes vad
en förfinad kännare och grundlig lärd som
Julius Schlosser haft att ge honom.

På den klassiska fornkunskapens och
konsthistoriens skilda områden har det
nutida Österrike gjort viktiga insatser. Adolf

317

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:03:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1932/0353.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free