- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fyrtioförsta årgången. 1932 /
319

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjätte häftet - Österrike och det nutida kulturlivet. Av Axel L. Romdahl

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Österrike och det nutida kult u r liv e t

Fritz P r e g l.

Nobelpris 1923.

Richard, Z s i
g-m o n dy.
Nobelpris 1926.

Julius W agne
r-J au r egg.

Nobelpris 1927.

Litteraturen har kanske mindre än
andra grenar av det intellektuella livet varit
beroende av den katastrofala
ömvändningen i Österrikes läge. Dels är den ju till
sin natur mera fri i förhållande till de
yttre villkoren än musiken, konsten och
konstindustrien, och icke minst
naturvetenskapen. Dels har den österrikiska
litteraturen efter kriget behållit sitt gamla
språkområde, med andra ord förblivit en del av
den gemensamma tyskspråkiga diktningen.
I detta sammanhang må erinras om att det
nya Österrike inom sin diktning i varje
fall har en stämma, som starkt uttrycker
folkets nöd och dess förtröstan på de
makter som kunna rädda det ur undergången.
Anton Wildgans’ versepos »Kirbisch» är
ett gripande de profundis, hans »Musik
der Kindheit» en vemodig minnesbild av
ett Wien som för alltid är försvunnet.

Sammanfatta vi de strödda dragen från
vitt skilda områden finna vi bilden av en
österrikisk kultur som ännu fortbestår i
sin gamla rikedom och med sin
universa-listiska, övernationella profil bevarad.
Fideikommissarien, som blivit berövad allt
utom förpliktelserna, har icke av den
yttersta nöd låtit förmå sig att svika dessa. Han
håller sina av konstverk fyllda slottssalar

öppna för gäster från ali världen. Han
låter musiken spela opp, ridån lyftas för
operor och skådespel. Han anstränger sig för
att konstnärlig verksamhet och skolning,
vetenskaplig forskning och undervisning
skola kunna fortgå ostörda.
Främlingsskaror beviljas tillträde till hörsalar,
laboratorier och kliniker. Österrike och Wien
behålla sin gamla kulturella ställning, och
den gamla kejsarstaden förblir i ali
ekonomisk olycka och vanmakt den gemensamma
andliga huvudstaden för de vida
landsträckor och de många folk, som lydde
under Habsburgs spira, och som med tyskan
såsom samfällt hjälpspråk byggde den
uni-versalistiska, för dem alla tillgängliga
kulturen och njöto dess frukter. Om ock
kulturen i de nya självständiga staterna
uppblomstrar än så starkt i den nyvunna
frihetens hägn, torde dessa kulturer,
arbetande var för sig, aldrig kunna få den
spännvidd och den slagkraft som den kultur
vilken var rådande i det gemensamma
folkhemmet, i vars milda husordning de icke
tyska folken hade så svårt att finna sig.
För Europa och för världen kunna Prag,
Budapest, Krakow, Bukarest, Belgrad
näppeligen inom överskådlig tid vinna samma
kulturella betydelse som Wien ägt och än-

319

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:03:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1932/0355.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free