- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fyrtioförsta årgången. 1932 /
575

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Elfte häftet - Goethe och Tegnér. Av Algot Werin

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Goethe och Tegnér

Av Algot Werin

Jn YTTRE, tillfällig anledning att

sammanställa dessa två namn har man i
den omständigheten att det den 13 november
i år, några månader efter Goethe-jubileet,
bar förflutit hundrafemtio år sedan
Tegnér föddes. Men det finns anledningar av
mer väsentlig art. Tegnér är det svenska
namn som tål att stå vid sidan av Goethes
utan att rent fördunklas. Då Heidenstam
på 1890-talet ville påminna oss om vår
lynnesegenhet och höja vår självkänsla,
pekade han bland de nationella
tillgångarna på Tegnér, som han ställde upp mot
Goethe. »Med sin eldsjäl», skrev han, »är
Tegnér som andlig typ ännu intressantare
än Goethe, vilken väl är den metafysiska
lyrikens oomtvistade konung, men vilkens
självbiografiska skrifter förblekna vid
sidan av de Tegnérska breven.» Detta
skrevs på en tid då breven, som i större
utsträckning publicerats i Efterlämnade
skrifter 1873—74, stodo väl så högt i
kurs som dikterna. Fröding fann ju, då
han 1894 hyllade Strindberg som lyriker,
att Mjältsjukan var bra deklamatorisk i
jämförelse med några bittra strofer i
Sömngångarnätter. Det är ett misstag som
visar hur även den finaste kännare under
denna epok förlorat öra för vår äldre
poesi.

I samma essay, Om svenskarnas lynne,
säger Heidenstam också att skillnaden
mellan Sverige och de stora
kulturländerna förnämligast är en portmonnäfråga.

»Den fylligare utveckling som endast
penningen och ett bredare personligt liv mäkta
skänka har endast sällan förunnats
Sveriges söner.» Det är sant, särskilt sant om
man jämför Tegnér med Goethe, som
växte upp i en brännpunkt för germansk
och romansk odling och som alltifrån
tidiga år mottog en mångfald av konst- och
kulturintryck och av mäktiga personliga
impulser. Goethe skrev på ett världsspråk
och nådde vid tjugofem år europeiskt
rykte som Werthers författare. Kort
därefter blev han rådgivare åt den unge
hertigen av Weimar; han fick ett litet rike
att styra, bl. a. ett universitet att övervaka
och en teater att dirigera. Det unga
geniets bana utvecklade sig så som han
redan företecknat den i Mahomets Gesang
i bilden av en svällande flod:

Und mit frühem Führertritt
reisst er seine Bruderquellen
mit sich fort.

Kommt ihr alle! —
Und nun schwillt er
herrlicher. Ein ganz Geschlechte
trägt den Fürsten hoch empor!
Und im rollenden Triumphe
gibt er Ländern Namen. Städte
werden unter seinem Fuss.–-

När Goethe 1808 besökte Napoleon i
Erfurt, var det två världserövrare som
möttes. »Vous étes un homme», lydde
Napoleons hälsning. Den 39-årige kejsaren

575

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 02:25:24 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1932/0631.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free