- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fyrtioförsta årgången. 1932 /
656

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tolvte häftet - Svensk skönlitteratur i Finland. Av Erik Ekelund

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Erik Ekelund

tar position mot sitt diktarjag från 1918;
»En man och hans samvete» skildrar i sin
helhet den moraliska process, varigenom
krigar-skalden från år 1918 genom sin nya blick för
lidandets väsen förvandlats till en bärare av
broderlighetens ideal.

Det moraliska problemet, frågan om rätt
och orätt, är själva nerven i Jarl Hemmers
diktning. Det ligger redan anteciperat i den
vibrerande känsligheten i Jarl Hemmers
blommande ungdomsdikter, där den unga
själen ryggar tillbaka för allt som är plumpt,
orent och sölat. Hemmer är en diktare, som
närmar sig verkligheten med hjärtat
genomstrålat av ett ideal, men icke ser omkring sig
annat än en smutsig och vidrig vrångbild av
detsamma. Han känner lidandet dubbelt mera
än andra och kastas i en avgrund av
förtvivlan. Han är lyrikern, som icke följer en
viljas klara och avgränsade linje, utan lockas
och suggereras av allt hans ögon möta: han
längtar i livsbejakelsens stund efter tusen liv
för att få vara med överallt, »där livet
glädes»:

Giv mig en annan mun och låt mig dricka

jämväl det vin mitt öde ej består! —

Du bruna herde med din bruna flicka

som jag såg dansa bort i vignens vår,

jag var ej du —■ jag smög mig tyst tillbaka,

förtärd av hunger till en okänd must,

och aldrig skall mitt enda liv få smaka

din stormande, din heta sydlandslust.

Men han får också genomleva alla de
lidanden, som han ser:

Ali världens lidande har hem hos mig.

Jag är ett krus, beständigt fyllt

med varigt blod från jordens tusen sår.

Ej händer det en orätt under solen,
ej finns ett kval, så fjärran f’rån mitt liv,
att ej dess ångestvågor nå mitt väsen.
Var morgon vaknar jag på plågans bädd
och skakas som av obekanta kramper:
en underjordisk bävning i min själ.

Ur detta medlidande ■—• i ordagrann
mening — ur detta tvång att bära ett
martyrlidande på sin skuldror växer Hemmers dröm
om ett rättfärdighetens och godhetens rike,
som en protest mot den onda och förvridna
verkligheten. Det blir en vision av en
lycksalighetens ö, som vilar som en grön
smaragd i ett fjärran havs famn, en platonikers
dröm om en idealens värld och en kristens
visshet om gudsriket. I strängt religiös
mening är Hemmer icke en troende, men det

är en kristen tanke då drömmen om
fullkomligheten synes honom nå verklighet
hos den enskilda människan, som tager andras
lidande på sig och uppoffrar sig för dem. Det
är Kristusgestaltens brinnande gåta, det
ställföreträdande lidandet, som står som ett
strålande ideal för Hemmer. Den kristna
åter-lösningsläran bildar även utgångspunkten för
boken om den förfallne prästen Bro.

Ett barns lidande, som Bro ofrivilligt är
skulden till, ställer honom inför frågan
varför detta barn måste lida, och han stannar vid
den fruktansvärda tanken att detta barn
kanske led för att någon, som gjort det illa,
vid senare år skulle minnas vad han gjort,
ångra sig och bli en annan. Bro själv,
den liderlige och supige prästen,
förverkligar denna kristna försoningslära genom att
okänd smyga sig in bland fångarna i det
röda fånglägret på Sveaborg och verka som
en Kristi tjänare bland dem. Över en grupp
av fångarna svävar en dödsdom; det blir
Bro som okänd, av fri vilja, går i döden för
att rädda en medfånge med fem små barn ■—
Bros gärning blir ett sentida helgons försök
till Kristi efterföljelse.

Det främsta partiet i boken är nog
skildringen av Bros själskamp i fånglägret, där ali
mänsklig tro slås vingbruten till marken och
där Bros vän Hastig, som förr var Bros
hjälp i dennes strävan att hålla sig uppe,
faller samman och förnekar sin kristna tro.
Men här reser sig Bros gestalt och besegrar
den vidriga verkligheten genom sin strålande
offerdöd. Det är verklig storhet över de sidor,
som skildra denna själsliga konflikt, där de
våldsammaste motsatser mötas. Svagare är
skildringen av Bros föregående liv, hans
förnedring och hans ruelse. Men denna bok är
i varje händelse ingen prisbok: den är en
frukt av en lång och kvalfull utveckling, som
kastat sin skugga över så gott som alla Jarl
Hemmers föregående verk.

En roman ur Finlands moderna
samhällsliv är den kände journalisten och
översättaren Hjalmar Dahls debutbok Erik Åmarks
oro, en sen upplaga av de flanörskildringar,
som både i Sverige och Finland florerade
åren före världskriget och som skildrade en
ungdom, som var skeptisk, utlevad och utan
ideal. Om man jämför denna flanördiktning
med dess franska motsvarighet, vilken en
specialist på tankens utsvävningar som Paul
Bourget definierat som »dilettantism», sprin-

656

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Oct 1 17:47:19 2021 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1932/0716.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free