- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fyrtioandra årgången. 1933 /
199

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Fjärde häftet - Richard Wagner. Av Olof Rabenius

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Rickard Wa g n e r

Richard Wagner. Det sista porträttet.

tas, dess filosofiska idealism, dess
dragning till det transcendenta. Om
romantikens själ är evighetslängtan, har denna
också fått sitt mest fulländade uttryck i
Wagners konst. Har någonsin längtan
bortom tid och rum stigit mot så eteriska
rymder och under en så svärmisk,
him-melsdrucken andakt som exempelvis i
förspelen till Lohengrin och Parsifal, och har
man någonsin fått del av en sådan till
bristning spänd exaltation, ett så kosmiskt
rus som i Tristan och Isoides slutscen?
Det är sant, att Wagner binder flykten
mot det oändliga i dramats form och
sålunda begränsar det obegränsade i
konstverkets vilande åskådlighet, men den
spänning och jämvikt, som därmed inträder
mellan de båda motsatserna, tillhör
allkonstverkets idé och utlöser en
hänförande skönhetsverkan.

Man måste emellertid inknyta Wagners
skapelser i ännu vidsträcktare
förbindelser. Från den indiska poesin och filoso-

fin utgår en kedja, som fortspinnes genom
den grekiska tragedien, som upptar
länkar från den keltogermanska myten, från
Schopenhauers av seklernas visdom
mättade filosofi, från den yppersta
västerländska diktningen och tonkonsten och
sluter sig som i ett spänne i Wagners
tondrama.

Det måste därför synas oss, som om
detta drama med sin rika inre och yttre
sammansättning och med sin konstnärliga
fulländning betecknade en avslutning på
den högsta konstutvecklingens väg.
Åtminstone tyckes det icke möjligt att nå
längre på den konstnärliga synkretismens
väg. Vad som på tondramats område
skapats efter Wagner, vars mäktiga ande
alltjämt svävar över de vatten, som befaras
av hans efterföljare, kan väl visa partiella
erövringar och lyckade mindre upptäckter
och landvinningar, men alla deras verk
blekna i jättens skugga. Oswald Spengler
har, såsom oss synes med rätta, liknat

199

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:04:15 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1933/0229.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free