- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fyrtioandra årgången. 1933 /
294

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjätte häftet - Comédie-Française. Av Kjell Strömberg. II

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Dumas fils läser Francillon for T h é ä t r e- F r a n ç a i s’
repertoarkommitté (1886). Oljemålning av ff. L a i s s e m e n t.

T. v. om Dumas Jules Clarette, t. h. Got, bakom honom stående Coquelin ainé,
vid bortre bordsända?i Mounet-Sully.

Kjell Strömberg

ingénue nationale». Febvre, Worms och
Régnier voro likvärdiga krafter i första
planet.

Sämre beställt var det med tragedien,
som efter varje krig kunnat inregistrera
en högkonjunktur i publikintresset, och
härvidlag visade sig Perrin ha sällsport
god näsa. Från Odéon kallade ban tillbaka
Sarah Bernhardt, som där visat lejonklon
efter en ouppmärksammad debut på
Comédie-Française tio år tidigare. Tyvärr
blev fröjden kort, ty efter det andra
Londongästspelet 1878 tog den nva Rachel sitt
öde i egna händer. Glada voro endast
rivalerna, m :lle Croizette och m :lle Bartet,
som nu fingo dela hennes roller. Desto
trofastare visade sig Perrins motsvarande
manliga förvärv: Mounet-Sully, vars
tragiska lej011 rytanden under nära ett halvt
sekel skulle genljuda inom samma väggar.
Han hade avpolletterats från konservatoriet
med ett andra pris i komedi ( !) och hade

efter några misslyckanden i landsorten
slagit teaterbanan ur hågen, då en lycklig
slump bragte honom i Perrins väg.
Engagemanget hängde bokstavligen på ett hår,
ty han vägrade enständigt att raka av sig
sitt prydliga skägg. Hans lycka var gjord,
då han en vacker dag fick försöka sig som
Hernani mot Sarah Bernhardt som Dona
Sol: publikens hänförelse kände inga
gränser inför denna symfoni av stormande
manligt patos och extatiskt ljuv
kvinnlighet. Han var absolut omöjlig utanför den
tragiska repertoaren och vägrade att spela
annat än på temperament, obekymrad om
det intryck han gjorde. För hans skull
utvidgades denna repertoar, först med
Sofokles’ Kung Oidipus (1881), som blev
hans kanske största, i varje fall mest
beundrade prestation, sedan med Hamlet
(1886) och några andra stora
Shakespearetragedier. som förut endast givits i
Ducis’ purifierade bearbetningar. Mounet-

294

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:04:15 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1933/0332.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free