- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fyrtioandra årgången. 1933 /
323

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjätte häftet - Ett Gustav Adolfs-porträtt. Av Lotten Kamper

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Ett Gii s t av Adolfs-porträtt

Av Lotten Kamper

vjl ÄNG A VORO DE TYSKA
STÄDER som förlidet år värdigt begingo
Gustav Adolfs-minnet, och till dem hörde
också Dinkelsbühl i Bayern. Det är en
förtjusande gammal stad, belägen c :a 44 km.
söder om Rothenburg och i likhet med denna
omgiven av gamla murar och torn.

Ar 1928 firade staden sitt 1
ooo-årsjubileum, och minneshögtidligheterna fingo en
vacker och värdig avslutning i Paulskyrkan,
där ärkebiskop Söderblom, som under ett par
dagar gästade staden, höll en gripande
predikan över orden ur Psaltaren: »Ty tusen
år äro i dina ögon såsom den dag, som i
går framgick; ja, de äro såsom en
natt-väkt.»–-

»Som en saga», var ärkebiskopens svar
på en fråga vad han tyckte om staden. »Men
vad som intresserat mig mest här i
Dinkelsbühl är Gustav Adolfs-porträttet i
Krieger-gedächtniskapelle», fortfor ärkebiskopen.

Och intressant och märkvärdig är också
porträttets historia. I det gamla f. d.
Drei-königskapelle, vilket under flera årtionden
användes som fårkätte — först efter kriget
har det ombyggts och invigts till minne av
stadens fallna soldater — hänger nu denna
unika tavla. Den hittades på sin tid i ett
staden tillhörigt gammalt sädesmagasin, och
ingen tycks veta huru niånga års damm som
vid upptäckten låg lagrat över målningen.
1920 flyttades den över till rådhuset och
därifrån till tavelsamlingen i »Hospital». Före
överflyttningen till Kriegergedächtniskapelle
blev porträttet restaurerat av stadens
konservator, professor Kühn. Den imponerande
duken — utan ram 2,10 m. hög och 1,25 m.
bred — visar konungen i helfigur. Ramen
(senrenässans) är 10 cm. bred. Över
vapnet i högra övre hörnet finnes följande
inskrift: GUSTAV: ADOLPH: D: G:
SUECO. GOTHO. VANDALO. REX. M.
PRINC. FINLAND. DUX ETHO ET C AR.

DOM. ING. Under vapnet läsa vi: NATUS
MDLXXXXIIII. I vänstra nedre hörnet
står i arabiska siffror årtalet 1632.

Redan från början förmodade man, att
porträttet var målat under konungens
livstid. Denna förmodan grundade sig dels på
inskriften, som angiver födelseåret men ej
dödsåret, och dels på årtalet 1632, vilket
tyddes som porträttets tillblivelseår. Men en
felbedömning var icke utesluten, i synnerhet
som allt vad som rörde porträttets skapare
var höljt i dunkel.

Nu har emellertid arkivarien dr. Wulz i
München vid närmare efterforskningar
kunnat fastställa både vem målaren var och
vilket årtal tavlan målades. I en av stadens
gamla räkenskapsböcker fann dr. Wulz en
utgiftspost på 24 fl., vilka utbetalts till
Sebastian Reigel såsom ersättning för det
porträtt av Sveriges konung, som Reigel målat
och skänkt till rådet. Utgiftsposten är införd
mellan den 13—20 nov. 1632. Man vågar
sålunda antaga, att Gustav Adolf under sin
vistelse i Dinkelsbühl från den 30 sept. till den
4 okt. 1632 (enl. gregoriansk tideräkning)
beviljat konstnären någon eller några
sittningar; f. ö. hade sannolikt Reigel tillfälle
att under dessa dagar se konungen. — Strax
före konungens död skänktes porträttet till
stadens råd.

Om konstnären vet man ytterligare, att
han var son till en protestantisk
trädgårdsmästare, att han genom giftermål blev
medlem i en ansedd katolsk rådsherre- och
konstnärsfamilj och sedermera upptagen som
medlem i hemliga rådet. Han dog den 2 okt. 1675
och begravdes i Karmeliterkyrkan.

Genom en händelse blev detta Gustav
Adolfs-porträtt räddat åt eftervärlden, och
det är av ej ringa betydelse, då det med
största sannolikhet är det sista porträtt av
vår store konung, som blivit målat under hans
livstid.

323

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:04:15 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1933/0361.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free