- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fyrtioandra årgången. 1933 /
414

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Åttonde häftet - Nogle Relationer mellem svensk og dansk Teater. Af Robert Neiiendam

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Robert Neiiendam,

Værk »Ungdom og Galskab» skrev han
under Opholdet i København, medens han
i Stockholm naaede frem til større ydre
Anseelse som Kapelmester ved Operaen.
Sagnet fletter for alle Tider en romantisk
Glorie om hans Færd i begge Lande.

Blivende Sted i København fandt
hverken Jenny Lind eller Kristina Nilsson,
men det gjorde derimod Léocadie
Berg-nehr. Kristina Nilsson hørtes aldrig paa
den danske Operascene, men som
Koncertsangerinde, og selv om Jenny Lind
naturligvis gjorde forrygende Lykke, da
hun i Fyrrerne nogle Gange sang i
»Norma» og i »Regimentets Datter», er
hendes Navn i dansk Historie især knyttet
til H. C. Andersen. Hans Forelskelse var
baade naiv og rørende. »Hun var Sveriges
Midtpunkt for ham», sagde mange Aar
senere Léocadie Bergnehr, hvem han
kaldte »Jennys Tvillingsøster», fordi
Sproget mindede ham om hans Sværmeri.
Da han var kommet Forelskelsen paa
Afstand, var han ikke bange for at stille sig
selv i et lidt komisk Lys. Saaledes fortalte
han, at da han en Aften ledsagede Jenny
Lind fra et Selskab, forvildede han sig i
Distraktion og Forelskelse ned i den
»slemme Ende» af Holmensgade, hvor han
først vaagnede til Virkeligheden ved de
Prostitueredes paatrængende Tilraab.
Hvilket Billede paa Livets brogede Spil:
Den naive Digter med det forvirrede
Følelsesliv og den dejlige Sangerinde med
Renhedens Glorie omkring sin Pande i
disse Omgivelser!

Léocadie Bergnehr, kendt tinder
Navnet kgl. Kammersangerinde Fru Gerlach,
var i tyve Aar (1844—64) Danmarks
første dramatiske Sangerinde. Hun
forbavsede Samtiden baade ved sit
Temperament og sin Karakteriseringsevne.
Stemmens Omfang tillod hende med samme
Lethed at synge Sopran og Kontraalt.
Røsten rummede Sveriges Farver, snart
virkede den gylden og frodig som en bøl-

gende Kornmark, snart fløjelsblød og
dunkel som Aftenhimlens Blaa. Hun bevarede
sit Modersmaal op over de
Halvfemsindstyvende Aar, da hun sad ene tilbage som
den sidstlevende Kunstner fra Enevældens
Dage, og hun talte helst om
Barndomsminderne fra Stockholm, hvor hun
huskede General Bernadotte, Napoleons
Marskal, og hvor hans Søn, Oscar den
Første, efter en Koncert paa Slottet havde
mindet hende om, at det svenske Brød
ogsaa lod sig spise. Men det nyttede ikke,
at Manuel Garcia tilbød hende Ansættelse
ved en Verdenscene, eller at Madame
Schrøder-Devrient vilde gøre hende til sin
Efterfølger; de stødte alle paa en
afgørende Modsætning i hendes Natur. Hun
havde de store Evner, men ikke det
tilsvarende store Vingefang i sin
Ærgerrighed. Hun var et af de meget sjeldne
Eksempler paa Evnen uden Lysten.

Signe Hebbe og Louise Michaëli var
yndede Sangerinder i København, men
Betydning paa længere Sigt fik først den
svenske Operas Gæstespil i 1883, ikke
alene fordi de svenske Sangere under
Ledelse af Kapelmester Conrad Nordqvist
indførte »Carmen» i København, men fordi
hin »svenske Uge» henledte
Opmærksomheden paa Tenoren Arvid Ödman og
Ba-rytonisten Algot Lange, der sidenhen i fast
Engagement fik stor Værdi for dansk
Opera. Foruden af »Carmen» bestod
Repertoiret af »Faust» og »Konge for en
Dag». Svenskernes tekniske Kunnen og
deres Iscenesættelse overgik langt, hvad vi
dengang til daglig maatte nøjes med paa
Kongens Nytorv, men de ejede ingen
Sanger med Niels Juel Simonsens vældige
Stemmemateriale eller med Peter Schrams
billeddannende Fantasi.

Gæstespillenes lykkelige Form for
praktisk Skandinavisme er fortsat gennem
Aarene. Vilhelm Herold var en ligesaa
beundret Kunstner i Stockholm som John
Forsell i København. Uden Ellen Nord-

414

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:04:15 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1933/0460.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free