- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fyrtiotredje årgången. 1934 /
35

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första häftet - Wilhelm Peterson-Berger. Några drag i hans tondiktning. Av Sten Beite

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Wilhelm Pete r son-Berger

Vid flygeln p à S o m m a r h a g e n. i p / 4.

först 34 år senare, då han 1930 bosatte
sig på sin gård Sommarhagen på Frösön.

Från och med Stockholmstiden — även
föräldrahemmet förlades 1898 till
Stockholm — sammanhänga så gott som alla
viktiga data i hans liv med de särskilt
betydelsefulla verkens tillkomst.

Uppmärksamheten hade tidigt riktats på
den tonsättargärning, till vilkens allra
första frukter höra de sedan så kända
sångerna Irmelin Rose, Til Majdag och Jeg
sadled min hest. De skrevos redan under
konservatorieåren.

Det tidigast tillkomna av de tryckta
verken är emellertid en pianokomposition,
Canzonetta, som daterar sig från 1885.
Pianolyrikerns fåtaliga förstlingsverk äro
dock, obetaget att detaljer kunde
framhållas, knappast särskilt märkliga. Ett
undantag utgör en frisk och trots
Grieg-stilen alis icke opersonlig Valse burlesque.
I den och i den förut nämnda
violinsonaten (1887) ljuda den ordlösa musikens
första egna toner starkast som uttryck för
personlighetens ljusa eller mörka grundton.

Sångerna och körerna göra i regel
genast ett mognare intryck — tonlyrikern
har här funnit en mer omedelbar
användning för rikare skiftande och säkrare
behärskade uttrycksformer. Dessa verk
överväga också betydligt till antalet i den
tidigaste alstringen. Under de första tio
åren skrevos ett 40-tal körer —
lejonparten av tonsättarens samtliga — och
omkring 20 sånger, mot något mer än
dussinet instrumentalverk. Detta är
personligt men också nordiskt.

Många Björnson-texter vittna om
P.-B :s förkärlek för norsk diktning vid
denna tidpunkt, bl. a. körerna Fem dikter ur
Arne och sångerna Marits visor. Men
eljest tillhöra både sånger och körer genom
texterna samma allmänskandinaviska
område som i regel svensk vokalkomposition
under 1800-talets senare decennier. Svensk
diktning är sparsamt företrädd i denna
viktiga epok av vår romansdiktning, vilket
dock har sin naturliga förklaring. Den
svenska lyriken före Heidenstam,
Levertin, Fröding och Karlfeldt är knappast

35

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:04:48 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1934/0051.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free