- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fyrtiotredje årgången. 1934 /
60

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första häftet - Svenska romaner och noveller. Av Ivar Harrie

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Svenska romaner och noveller

Av Ivar Har rie

JL ÖR NÅGOT AR SEN begick Erik
Lindorm ett närgånget kåseri, som hette
»Julia under balkongen». Den handlade om att
det numera är de kvinnliga författarna som
tydligast och utförligast tala om sin åtrå
efter att förenas med det andra könet och de
olika upplevelser som medfölja denna åtrås
fu lbordan. Tesen framställdes i en
utmanande form, som gjorde den oriktig.
Kärlekslivet är ett centralt mänskligt fenomen, som
alltid har varit berättarkonstens egentligaste
ämne, vare sig denna konst utövats av män
eller kvinnor — och proportionen mellan
manliga och kvinnliga berättare har icke
nämnvärt förskjutits under det senaste
halv-sek et. Däremot ha konstens regler
förändrats såtillvida, som en nu härskande
tradition föreskriver att kärleks’ivet skall skildras
under den fysiologiska aspekten. Och på den
punkten innehåller den kvinnliga upplevelsen
ett rikligare och mer omväxlande
primärmaterial än den manliga. Därigenom kan denna
teknik bli en frestelse för berätterskorna —
att för’ora sig i mödosamma upptäcktsfärder
efter någorlunda oanvända notiser och
detaljer i samband med konception, havandeskap,
förlossning, menstruation o. s. v. Det är
naturligtvis avsiktlig överdrift med i en g’osa
som anmälaren nyss hörde fällas, att
vårsäsongens och förhöstens kvinnliga romanskörd
mest bestode av petitesser om grossesser.
Omständigheterna kring ett barns tillblivelse
äro alltid stora och viktiga och allvarliga.
Men risken består, att alla dessa
detaljskildringar och notissamlingar dels tappa ur
sikte den urvalsprincip som tar fasta på det
allmänmänskliga och det signifikativa, dels göra

sina gestalters sexualitet ointressant genom
att isolera den från växelspelet med andra
lika ofrånkomliga livsfunktioner och låta den
breda ut sig på en för övrigt blank yta i ett
för övrigt tomt rum.

Denna sista risk blir värre därigenom att
svenska genomsnittsberättare av bägge könen
mycket ogärna göra sig besvär med energiskt
miljöstudium och med exakt och konkret
ski.dring av människor i arbete och
al’män-nelig samvaro. Allt sådant stannar vanligen
vid en vag och otålig skiss — ibland komiskt
feltecknad — kring det enda som intresserat
berättaren: ett lyriskt motiv eller ett
aktuellt diskussionstema eller helst bäggedera sida
vid sida. Därmed blir varken lyriken eller
diskussionen betjänt. Det är en lömsk
vanföreställning att något som helst dagsproblem
kan sakligt dryftas i en romandialog; sådan
diskussion kan där redan av tekniska skäl
endast markeras — ett inlägg blir romanen
endast genom människornas gestaltning och
de händelser som övergå dem. Just de trista
dialogmassor som avse att vara diskussion —
episkt och dramatiskt döda, slarviga och
haltlösa som problemdebatt — försätta en
myckenhet svensk romanlitteratur, som annars
vore hedervärd nog, med en svår bismak
av-anspråksfull ovederhäftighet. Å andra sidan
förbises altför ofta, att ett stämnings- eller
känslobeskrivande ordsvall inte blir lyrik, om
det inte rinner över en fast botten av
konkreta föreställningar med suggestiv kraft och
symbolisk halt. Och framför allt: antalet
motiv för lyrik resp. diskussion är i varje
tidsskede starkt begränsat och obönhörligt givet
i och genom det ti.lfälliga traditionsläget —

Ella Byström: Horisontstaden. Sthlm, Natur och Kultur.
Signe Engström: Midsommar. Sthlm, Bonniers.
Elisabeth Krey-Lange : Kolumbus’ återkomst. Sthlm, Gebers.
Alice Lyttkens : Flykten från vardagen. Sthlm, Bonniers.
Tora Nordström-Bonnier: Juninatten. Sthlm, Bonniers.
Margit Palmaer : Mot en ny kärlek. Sthlm, Tiden.
Sonja Sjöstrand : En lilja på marken. Sthlm, Gebers.
Margareta Suber: Ett helsike för en man. Sthlm, Bonniers.
Gunhild Tegen : Vi kvinnor. Sthlm, Bonniers.
Elswig Thunberg : Tessan och Mirjam. Sthlm, Gebers.
Annie Åkerhielm : Bakom spalterna. Sthlm, Bonniers.
Monica Wasastjerna: I morgon. Sthlm, Bonniers.

GO

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:04:48 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1934/0076.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free