- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fyrtiotredje årgången. 1934 /
185

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Fjärde häftet - Norges nye monumentalmaleri. Av Henrik Grevenor

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

No r g e s ny e m o n u m e n t a l m a l e r i

Per Krohg. Naturen. Freske i Hersleb skole, Oslo. ig27.

det bekjemper, som det beseirer eller
overvinnes av, bærer mennesket i sig selv
livs-frøet, i mennesket gror træet. Levende
fødes det nye barn av kvindens skjød, og
liv av hennes liv, stof av hennes stof,
fortsetter veien, når hennes legeme, går inn til
den store metamorfose, som utsletter dets
form og forvandler dets stof, til røk
som blander sig i luften veksterne
inn-drikker, til jord hvorav det atter gror. I
sig selv fortsettelse, sammenheng, rytme,
i sig selv en lignelse på det uforgjengelige.
Således er livets billede. Og utover det
kan vi ikke se. Vi kan ikke se inn i det
rum som vi skimter bak døden. -—- Elven
flyter mot uendeligheten hvorfra den er
kommet, men menneskene går over broen.
De har det så travelt, og hver har sitt å
bære på. Kun sorgen sitter urørlig tilbake.
Festet til morgenens og aftenens gullbuer,
spendt over usynlige piller hvelver
stjernehimmelen sitt telt over midtskibet. I
triumfbuen over katafalken står hånden
som utstrekkes av skyen, symbolet på Gud.
Og vi ser mellem teltflikene inn til
fjernere himler. For der er rum bak
stjernerummet. Og der er rum bak døden. Men
vi kan ikke se inn i det, et billede blender
os, visionen av mennesket som sovner ved
livstræets fot, stiger likesom i drømme op
gjennem dets løv.»

Slik lyder kunstnerens egen beretning
og tolkning av verket, et skjønt og edelt
kunstverk også den.

Per Krohg (f. 1889) har arbeidet mest
som monumentalmaler. Hans fabulerende
opfindsomhet, hans smidige
tilpasningsevne, hans intuitive sikkerhet har været
egenskaper som i fortrinlig grad gjorde
ham skikket til å løse den mangfoldighet
av forskjelligartede opgaver han er blitt
stillet overfor. Krohg har kunstnerblod i
sig fra begge sider. Både faren og moren
var malere, faren Chr. Krohg endog en
av landets største. Selv tilhører Per Krohg
de sterkeste begavelser i norsk malerkunst.
Han begyndte å tegne og male allerede
som barn. En utrolig flid og en enorm
arbeidskraft kjennetegner ham. En likeså
sterk trang til outrerte eksperimenter har
skaffet ham en mangearted og nyttig
kunstnerisk erfaring. Tidlig festet han sig
ved dekorative opgaver, og allerede 1913
malte han sine elegante og lystige, men
allt annet enn pretensiøse dekorationer i
kabereten Chat Noir i Oslo.

Sjømannskolen utenfor Oslo blev Per
Krohgs første monumentale opgave, 1922,
rent teknisk sett et vrient og lite
tiltrekkende arbeide, forsåvidt som de
foreliggende rum bestod av en mørk,
tønnehvel-vet, uregelmæssig korridor. Men Krogh
har overvundet disse ydre vanskeligheter
med naturlig selvfølgelighet. Hele arbeidet
bærer nærsagt preg av å være en
improvisation —• hvad det forøvrig langtfra er.
Det er såre nitid utført, lange
omhyggelige studier ligger bak og selve det male-

185

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:04:48 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1934/0213.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free