- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fyrtiotredje årgången. 1934 /
266

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Femte häftet - Moderne norsk lyrikk. Wildenvey, Bull, Øverland, Hiorth-Schøyen, Reiss-Andersen, Backe. Av Alf Harbitz

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Alf Harbitz

De senere år gir dypere refleksjon og mere
refleksjon. Det er ikke lenger et slikt
svimmelt lys som over de beste dikt fra
ungdommen, men sterkere form og rikere farve
i billedene, ofte en prakt uten like. De
erotiske dikte bygger sig ikke lenger op på den
ene, enkle kontrast, men på dyp oplevelse og
kunnskap, uten at den dikteriske intensjon
er blitt mindre inspirert. Rytmen blir hårdere,
mere stål, ordene hugger og lyser i trossig
glød.

Det står i et dikt om »Ordene», om
dikterens egen gjerning:

»Men han har valgt os, han må bære
os bitterlig og blodig frem,
selv om det koster ham hans hjem,
hans viv og venner, liv og ære!
Den daaren! Vi er æren hans,
vi er hans viv, han bor hos os —
og vi skal bli den svake glans
han lyser med fra Thanatos!»

Men den kamp med formen som alle
kjenner, den blir hos Olaf Bull titanisk, fordi
han hele tiden skal ha uttrykt tanker som
ikke er tenkt før i sproget, han skal ha
formet symboler som ikke før er modellert i
ordenes lere. I denne kamp som han førte
til sin siste dag, og som er selve livskampen
for en stor dikter, blir trossen og drømmen,
himmelen og jorden fra hans ungdom båret
videre. Lettest var det vei for ham, når
diktet grodde op av den livsnærhet som også
hører med i hans rike muld. Det
monumentale dikt i denne ånd er »De hundrede år»
med de friske, klare refleksjoner og likeså
friske typeskildringer. Se dette rappe billede
fra Wergelands tid, det milieu digteren hadde
mot sig:

En slags æsthetisk alkymi blev drevet,

deviser digtet, epigrammer skrevet!

Slagfærdigheten svirret over bordet ■—•

begyndelsen og slutten, det var ordet!

Og dog var tiden drømmesyk, og dog

var hver i kredsen født ideolog!

Besynderlig, hvor ypperlig det gik

ihop, dialektik og romantik!

En haarfin slægt! Det syntes utenpaa den,

at store drømme ikke kunde naa den!

Det laa i øiekroken, laa i næsen,

saa embedsmæssig, fint og fornemt krummet,

hvor kredsen var høitidelig og kræsen,

og hvor forlite overmot den rummet!

Forøvrig kan man heller ikke si,

at denne tiden manglet poesi ■—-

men poesien var en kundskapsperse,

og alt en kunde skulde med i verset!

Man drev og tygget lidt romantisk drøv

som siden blev til bruk for læseboken,

og producerte meget aandfuldt støv,

som hang igjen og hygget sig i kroken!1

I de senere år har Arnulf Øverland
utviklet sig til en polemisk lyriker av høi rang.
Oprørets ånd er ennu brennende i ham.
De fleste vokser fra denne innstilling,
nogen resignerer og prøver bare å
bjerge sig selv, andre finner ut at
spørsmålet ikke er så enkelt som de trodde i sin
ungdom, andre igjen har flyttet sin interesse
fra de sociale og økonomiske problemer til
de etiske og psykologiske. Men Øverland
dikter like heftig om samfundets
urettferdigheter og de herskende klassers hykleri. Og
han går like vilt til angrep på kristendommen
som den typiske radikale svermer for en
menneskealder siden. Denne innstilling er
selvfølgelig bestemt av hans eget sinn.

Kanskje er trossen og ensomheten det
primære. Og det har vei spillet inn at han var
meget av en elegiker i sin ungdom. Man
gjør sig desto hårdere siden. Iallfall har
Øverland dyrket det fyndige ord, det skarpt
epigrammatiske uttrykk. Poesien for ham er
oftest det klare, rene, blinkende støt. I sin
stil er han mester, la så være at han som
ånd kan minne om en kaktus.

Et oprørsdikt som »Riket er dit» (»Berget
det blå») er helt bygget av tilspissede
epigrammer.

Et barn er født i Bethlehem,
og barn er der født i alle hjem.

Og mange av dem har fundet fred
på et rettersted.

Vi hørte dem hviske: Det er fuldbragt.
Da førtes den næste til kongens vakt.

Og atter lød ropet fra smertens pæl:
Tag imot min sjæl!

Jeg sier til Jer, som har slavet og blødt:
Eder er ingen frelser født!

Jeg sier det atter til tøs og træl:
Frels Eder selv!

Nu har Øverlands poesi alltid vært mettet av
refleksion, men grunntonen er blitt mere og
mere polemisk, også i ren lyrikk. Det er
som om han til hver tid står ferdig til å
møte en motstander. Selv i en tungsindig
fantasi om lengsel og resignasjon som
»Berget det blå» (i diktsamlingen av samme navn)

1 Olaf Bulls »Samlede digte» utkom hösten ^33
3 bind.

266

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:04:48 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1934/0298.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free