- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fyrtiotredje årgången. 1934 /
296

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjätte häftet - Akseli Gallen-Kallela. Av Nils-Gustav Hahl

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Nils-G stav H a h l

Finländskt landskap. Olja. 1884.

Ateneum, Hei singfors.

bara en parvel som stod och tittade på en
skuttande kråka, med en bit tuvig
ängsmark som bakgrund — men det var
också en djärv och rabiat realism i själva
greppet på motivet, en realism vilken
vittnade om helt andra ideal än dem man
hyllade i Académie Julian. Han hade
kommit till akademin alldeles automatiskt,
liksom alla andra konstnärsämnen från
norden, men från första stund hade han känt
att där inte fanns den luft han ville
andas. Så sökte han sig över till Cormon
och mötte där en bredd och en patetisk
kraft som passade honom bättre. Likväl,
hans riktning var redan väld, och den var
lika litet Cormons som Académie Julians.
På väggen i hans rum hängde en bild som
han haft med sig i kappsäcken från
Finland : en reproduktion av Edelfelts På
havet. En folklivsbild i den moderna
franska pleinairismens stil — där var hans
ideal! Ett revolutionärt ideal på den
tiden, åtminstone för en nordisk konstnär.
Den kärva naturalismen var mest i hans

smak; dess ledare Bastien-Lepage blev
hans idol, vilken han förliknade vid de
gamla mästarna. (Kritiken har efteråt
velat spåra en hållbarare beundran för
Courbet under dyrkan av den småskurne
Bastien.) Samtidigt fördömde han
impressionismen som en skändlighet mot
Konsten och ingöt hela sin unga,
intensiva och brutala vitalitet i den radikalt
realistiska folklivsskildringen.

Axel Gallén — så var ynglingens
namn — skulle dock inte skapa en
folklivsskildring av det tama och
snusförnuftigt moraliserande slag som vanligtvis
kommer en i tankarna då det är fråga om
dylikt måleri. Hans intuition hade
djärvare spänst, hans psykologiska blick besatt
en demonisk skärpa, och i förening med
brådmogen virtuositet och ungdomligt
frän sanningslidelse samverkade dessa
egenskaper till uppkomsten av en rad
krasst realistiska bilder ur finländskt
allmogeliv. Bilder i vilka ingenting
egentligen hände, men där ett psykiskt tillstånd

296

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:04:48 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1934/0332.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free