- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fyrtiotredje årgången. 1934 /
346

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjätte häftet - Moderne norsk lyrikk. Grieg, Krag, Nilsen, Solstad, Caspari, Refling Hagen, Steine, Sjølie, Jacobsen. Av Alf Harbitz

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Alf Harbitz

Rudolf Nilsen.

Jeg fik gaa min vei alene
mod mørket indi mit sind.
Jeg har ikke nogetslags følge
naar jeg skal til døden ind.

Jernnatten.

Jeg drømte om min have dengang det var vaar:
En ranunkel-eng
bag en skog av jasmin.

Men jeg spadde ikke dybt nok og passed ikke paa,
derfor blev det ikke stort.
Det blev ugræs mest.

Og inat kommer frosten udaf jern.

I mit hjertes jord
er der frost og fred.

Og snart stunder vinteren til.

Disse såre og smertelige dikt er ikke dem
folk mest hefter sig ved når de tenker på
lyrikeren Vilhelm Krag. Men de er likefullt
det dypeste han har skrevet. Trettheten og
mismodet i hans ungdoms vers var mest
stemning, nu er stemningen brennende
op-levd. Det er verdt å legge merke til at det
ikke finnes et adjektiv i de vers som her er
citert. I sine første dikt setter han blomstene
nydelig inn: duggfyldt, forunderlige, blonde
netter, matgyldne solsilkehaar, duedunhvide
arme, natteblød luft. Og han bruker de andre
ord adjektivisk malende: jasmindufts rislen
gjennem rosenblade, det hulker i skove, og
det græder i krat, hvorfor lusker ulvene
ilsomt indover heiene. Den malende stemnings-

stil blir fortsatt hos andre, det er et helt
kapitel i vår stilhistorie.

Det blev denne spinkle og forfinede
skjønn-hetselsker som kom til å gi oss den eneste
folkelig-humoristiske diktning som det er
noget ved. Tungsinnet vrengte sig om til
humor, og så lå hele det pussige Sørland og’
ventet. Der er den bløte, rare dialekt som
klinger så uendelig snurrig på trykk:

»Kan dere skjønne

haassen det er lava,
jeg tror snart jorderig
forgaar i faudane
og kvindfolk blir snart

de rene naudane
og traar med skamfuldhed
og sorg i grava.

Og der er alle originalene som i
snurrighet ikke står tilbake for det sprog de taler.
Sangen om postmand Gullik er især høit
ansett på Sørlandet.

Det var i Kleven i gamle dage,
da var der ikke som nu for tiden,
de spiller høilydt paa grammofoner
og tænker sterkt på et kosmorama.
Nei, det var dengang da folk i Kleven
og folk i Mandal var sjebelige
og gik besindigt med lax i lomma
og æg i skoann’ og smør i snuden.
—■ Da maatte posten til Mandal bæres
fra Klevens brygge udi en paase
udaf et postbud som hedte Gullik.

Det er denne sangen som slutter med et
ironisk sukk over ali den uendelige diktning
i vårt land:

»Vorherre veid, haa dei skrive etter!»1

Rudolf Nilsen debuterte i 1925 med en
samling som han kalte »På stengrunn». Det
første vers i den lille boken lyder:

De unge bjerkene i svarte byen
de står og bruser med sitt lyse løv,
som om de åndet store skogers vårluft
og ikke skorstensrøk og gatestøv.

De løfter tappert sine tynne grene
og lar dem svaie under vårens sus
og varme sig i solens gode stråler,
som flommer inn imellem gatens hus.

Men de blir aldri som de store trærne,
som står og suser ute i det fri.
Slik er det når man vokser op på stengrunn
og bare har en drøm om skog og li.

Med dette første diktet i sin første
diktsamling har Rudolf Nilsen fått sagt hvem

1 Krags utvalgte digte utkom i et bind i 1932.

346

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:04:48 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1934/0382.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free