- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fyrtiotredje årgången. 1934 /
360

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjunde häftet - Antemensalet fra Hauge. Et mesterverk av gotisk billedkunst i Bergens Museum. Av Just Bing

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Just

Bing

en ny verden, en ny tankerekke
åpenbarer sig for ham. Og han er stedt midt
i tilegnelsens kamp overfor dette nye.
Ovenover ham står en mann som ser ut
med lysende øine. Han overskuer det hele,
og han er lykkelig ved det. Ut av hain
lyser tilegnelsens seir. Og forat komedien
ikke skal mangle her, vil jeg også nevne
de to rikt klædde adelsmenn nederst til
venstre. De er så nogenlunde make till
hverandre. Det er Rosenkrantz og
Gyldenstjerne i »Hamlet». Særlig er blikket
hos den til venstre tydelig. Han er med
ved denne celebre anledning, og han
merker sig allting, hvordan alle er klædd,
hvordan de fører sig, alt som er
påfallende. Men han står utenfor brennpunktet i
det hele. Hans opmerksomhet er en
repor-teropmerksomhet.

Slik er opmerksomheten innenfor
viden-skapens krets. Den skapende ånd kan
forklare det døde som levende liv. Og den
kailer frem og setter i forbindelse en rekke
observasjoner, så de samler sig til en
verden med en levende spenning av gjensidige
innvirkninger. Å fatte den hele
forbindelse krever møie og kamp, men den fulle
tilegnelse gir den lykke som følger med
den sikre viden og det faste overblikk.

Anderledes er det i middelalderens
tankeverden som tårner sig op mot
underet. Stigningslinjen i den skildres i de
tre kvinners blikk. Kvinnen ytterst til
høire er det første stadium. Hun ser
ufravendt mot engelen, og hennes blikk er
speidende. Hun forstår at hun her står
overfor noget usedvanlig, noget nytt, men

hennes indre er endnu ikke grepet. Den
næste kvinne vender sig bort fra engelen,
ikke fordi hun har nogen motvilje mot
synet, men fordi hun må kjempe med sig
selv for å komme till klarhet over den
oplevelse som hun har i synet. Hennes
blikk er grunnende. Den tredje
kvinne, den fremste i rekken, stirrer med
vidt åpne øine. Hennes blikk er henrevet.
Hos henne har ekstasen fått makt. Hun
er over i underets verden, og underet er
efter den middelalderske synsmåte det
høieste som menneskelig tanke kan nå.
Hennes oplevelse ved synet er av samme
art som Dantes oppe på Paradisets høieste
høide, hvor han skuer inn i guddommens
hemmeligheter og ser treenighetens
lysende ringer. Han blendes, men får ny kraft
ved selve synet. Hans vers kan næsten
bare stamme om denne oplevelse. Han
famler overfor det nye, men der slo et
lyn ned i ham, han følte sig fornyet, og
hans ånd blev ett med den kjærlighetens
kraft »dier svinger solen og de andre
stjerner». På samme måte oplever denne
kvinne i sitt syn den guddomskraft som
har overvunnet døden.

Slik beveger disse billeders krets sig fra
den stund da mørkets makt råder og vil
forhåne og fornedre den guddomlige, og
til den stund da budskapet lyder og blir
fattet i levende tilegnelse om at han har
seiret over død og forgjengelighet og
hevet sig til evighetens høider. Det vil si,
disse billeders krets når fra pol til pol i
den middelalderske kristendoms
tros-verden.

360

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:04:48 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1934/0400.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free