- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fyrtiotredje årgången. 1934 /
649

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tolfte häftet - Ras Schamra. En nyupptäckt kultur i Östern. Av Joh. Lindblom

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Ras S c h am r a

som genom en inneboende hemlighetsfull
kraft håller kvar skapelsen och hela tillvaron
i sina gängor.

Mot kan tänkas vara en variant till
Ali-jan. Men sannolikare är att han
representerar en annan idé, om ock nära besläktad
med den förra. Överallt i världen tror man
att ett sädesfälts livskraft koncentrerar sig
i den sista kärven. Därför måste denna
särskilt omsorgsfullt tillvaratagas. Den tröskas
för sig, och dess korn strös ut på det nya
åkerfältet för att ge upphov åt en ny välsignad,
livskraftig gröda. Det talas ju med tydliga
ord om hur Mot males sönder och sedan
strös ut på fälten. Mot är den i sädesfältet
boende vegetationsanden, som om vintern
måste genomgå en kort period av skenbar
död, tills den ånyo får liv i den nya grödan.

Jag skall nu försöka att sammanfatta
betydelsen av Ras Schamra-fynden i några
korta punkter.

1. Först kasta dessa fynd ljus över de
kulturella förhållanden som rådde i
Nord-fenicien under andra årtusendet f. Kr.
Ras Schamra var en knutpunkt för vägarna
från Västern till Östern, från Södern till
Norden. De enskilda fynden, såsom
gudabilder, keramiska föremål, metallarbeten,
bära spår av en typisk blandningskultur.
Vi ha cyprisk-mykeniska vaser, egyptiska
inskriptioner och gudabilder, hetitiska
klädesplagg och babyloniska skrivtecken.
Särskilt starkt var det egyptiska inflytandet.
Ras Schamras blomstringsperiod inföll
under en stor epok i Egyptens historia, då
faraonerna utsträckte sitt politiska
inflytande långt norr om Palestina.

2. I Ras Schamra ges lösningen på
innebörden av vissa antydningar i forntida
texter, t. ex. amarnabreven, om ett rike
och en stad Ugarit, som vi förut ej kunnat
identifiera. Ras Schamra är med största
sannolikhet det forntida Ugarit, vars kultur
är ett förstadium till den klassiska feniciska
kulturen.

3. Ras Schamra gör oss bättre bekanta

Stridsguden R e s c h e f.

Han skrider fram i spänstig hållning.
Hjäl-tnen ärfryddmedgtildbleck, bröstharnesket
av silver.

med den fornfeniciska religionen och
mytologien, varom vi tidigare haft en mycket
oklar och fragmentarisk kunskap genom
mycket sena grekiska källor. Vi få höra om
allfadern EI, guden över alla andra gudar,
måhända en av dessa egendomliga
all-fadersgudar, som dyka upp här och där i
religionshistorien, och som givit forskarna
från Andrew Lang till pater Schmidt så
mycket att tänka på. Han fanns hos de
forntida araberna före islam, han finns i
Indien och Kina, för att icke tala om många
primitiva folk jorden runt: australier,
zuluer, indianer o. s. v. Vi lära i Ras Schamra
känna nya former av den orientaliska
kärleks- och modergudinnan: Aschera, Asch-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:04:48 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1934/0709.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free