- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fyrtiofjärde årgången. 1935 /
127

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Andra häftet - Från Stockholms teatrar. Av Carl G. Laurin

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Från Stockholms teatrar

Fot. Almberg &• Preinitz.

Bödeln. Gösta Ekman som Bödeln.

med fulländad regi. Det föreföll — kanske
något mera än bara föreföll — som om de
våldsamma scenerna, expedierandet av
olika-tänkande och talandet och handlandet för
våldet som princip, voro menade att betraktas
som tyska och nazibetonade. Gästernas
uttalanden, som t. ex.: »En skyttegrav är det
enda ställe, där en anständig karl kan trivas.
Man borde bo i skyttegravar också i
fredstid och icke i hus, som bara gör folk klemiga»,
och många andra dylika yttranden voro för
dem, som önska frihet, humanitet och
rättvisa, förskräckande och motbjudande ord,
som i sin andemening ofta igenfinnas i den
store ledarens tal och skrifter. Egendomligt
nog var novellen »Bödeln» skriven före
morden den 30 juni, men det hade ju förefallit
åtskilligt redan fore dessa. Men var det ej
en egendomlig idé att till plats för dylika
yttranden välja den sorts lokal som både
ledare och partiet med honom så starkt ogilla
och motarbeta? Det s. k. borgerliga
nöjeslivet med dans och champagne är illa sett
både i Tyskland och i Sovjet-Ryssland. Det

är en av de många likheterna mellan de två
stora diktatoriska statsuppfattningarna.1
Men sceniskt verkningsfullt var det i hög
grad med detta helveteslarm från
jazzkapellet och revolverskotten. Så började Bödeln—
Gösta Ekman att tala och berätta om hur
han var. Han var litet för mycket: det råa
våldet, den straffande rättfärdigheten,
bäraren av mänsklighetens vånda och ve.
Profeten Lagerkvist siade dunkelt om hans
egenskap av världsfrälsare. Med våldsam kraft
och med lidelsefull patetisk lyrik talade han,
låt vara att han som den andre frälsaren är
judarna en förargelse och grekerna en
galenskap. Ett citat får förklara, vad Bödeln
ville: »Jag är er Kristus med bödelsmärket
på min panna, sänd hit ner till er strid på
jorden och människorna en ond vilja. Er

1 Då detta var skrivet, ingick underrättelse om
att i Sovjet-Ryssland jazzen och de därtill passande
eleganta toaletterna pånyttfötts. Kunde sedan, helst
före artikeln om vårsäsongen, både Ryssland och
Tyskland förvandlas till rättsstater med skydd för
personliga friheten vore ändå mera vunnet.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 18:56:17 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1935/0147.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free