Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Femte häftet - Victor Hugo. Av Olof Rabenius
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Victor Hugo
Auguste Rodin: Victor Hugo. M o n u m e n t a l g r u p p i marmor.
Palais Royal i Paris.
där man lika mycket beundrar
motivteckningens säkerhet som färgernas gnistrande
brokighet, kan man betrakta hans första
stora mästerverk, Les orientales, vars
scenerier dock aldrig varit omedelbart
avbildade verkligheter utan framgått ur
dunkla barndomsminnen (från vistelsen i
Spanien). De historiska freskerna i La
legende des siècles haredan nämnts. Som
mörknade, kolossala och barbariska
träskulpturer framträda här dikterna med
medeltidsämne ur sjunkna seklers dimma. Av
alla samlingens dikter beundras av franska
kännare mest Booz endormi, målningen av
den bibliska stjärnenatten med de
hänförande slutstroferna:
Tout reposait dans Ur et dans Jérimadeth;
Les astres émaillaient le ciel prof ond et sombre:
Le croissant fin et clair parmi ces fleurs de
l’ombre
Brillait à 1’occident, et Ruth se demandait,
Immobile, ouvrant 1’æil à moitié sous ses voiles,
Quel dieu, quel moissoneur d’éternel été
Avait, en s’en allant, négligemment jété
Cette faucille d’or dans le champ des étoiles.
Den livssfär och känsloform, vari Hugo
huvudsakligen rör sig, är det patetiska.
251
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>