- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fyrtiofjärde årgången. 1935 /
262

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Femte häftet - Albert Edelfelt. Av Bertel Hintze

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Bertel H i n t z e

Gårdsinteri’or i Granada, i 8 81.

ständigt impulsgivande kamrat. Han hade
inte blott gisslat allt det småtäcka,
konventionella, varför ej alltför
väluppfostra-de i Edelfelts strävanden, men han hade
också visat honom vägen till en sannare,
naturligare och mera karaktärsfull
skildring av verkligheten än Gérömes
arkeologiska realism; han hade förmått Edelfelt
att flytta sitt staffli ut i det fria för att
måla människorna och tingen sådana de
äro, insvepta i solsken, luft och strålande
färg. Och framför allt hade Edelfelt
genom hans impulser funnit vägen till
sitt eget konstnärliga jag, till sin
konstnärliga uppgift. I många av Edelfelts
arbeten från 1880-talet kan man också följa
intrycken från Bastien-Lepages måleri.
Men trots sin beundran för vännens konst
förblir Edelfelt aldrig någon imitator, utan
omsmälter ständigt dessa impulser till
uttryck för sin egen personlighet.

En långt djupare betydelse för hela
hans utveckling fick likväl den nyländska
skärgården, där han sommaren 1879
förvärvade en villa vid Haikofjärden utanför
Borgå. Med en alldeles ny intensitet
upplever han här sitt land, dess natur och
människor. Landskapets klara, saltmättade,
men av en gammal kultur präglade
skönhet och icke minst skärgårdsböndernas
kärva, karaktärsfulla resning blir för honom
en uppenbarelse, en symbol för Finlands
forntid och en bild av dess framtid.
Därmed är också hans naturalistiska stil given
med dess målmedvetna betonande av
figurteckningens fasthet och skärpa.
Motiven bli för honom mer än blott
förevändningar att måla vackra tavlor, där solljuset
bedriver sitt flyktiga spel över
betydelselösa människogestalter och ting. Hans
ungdoms instinktiva opposition mot
impressionisternas radikala upplösande mål-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:05:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1935/0294.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free