- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fyrtiofjärde årgången. 1935 /
265

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Femte häftet - Albert Edelfelt. Av Bertel Hintze

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Albert Edelfelt

Louis Pasteur. Studie, i 8 8 ß.

De korta vårmånader år 1881, under vilka
han vistades här, uppenbarade för honom
ett måleri, nära besläktat med den samtida
naturalismen, men utan den nya riktningens
doktrinära väsen med dess negativa
inställning till inbillningskraften och känslan. Det
direkta resultatet av resan blev väl endast
skisser, målade med en inspirerad friskhet
och flykt, ibland med en strålande
impressionistisk palett. Men i Spanien fann han
vägen ut ur naturalismens ängsligt korrekta
gråmåleri; här lärde han också första gången
förstå, vad färgens djupa, mustiga klang
vill säga.

Under den intensiva, lyckliga
skapar-period, som 1880-talet betecknar i
Edel-felts utveckling, skapar han på
porträttkonstens område några av sina märkligaste
verk, än friskt och glansfullt målade, än
utförda med en ömhet, en innerlighet och
värme, som kan föra tanken till de primi-

tiva mästarnas kärleksfulla hängivenhet
och pietet. Och ur alla dessa verk talar
den förståelsefulla, djupt kultiverade och
urbana ande, som sist och slutligen utgör
själva grunden i Edelfelts konstnärskap.
Av alla dessa arbeten må här framhävas
endast det allmänt kända porträttet av
Pasteur (1885), intensivt i uppfattningen,
starkt i karakteristiken och teckningen.
Framgången med denna målning, som
inköptes av franska staten för att upphängas
i Sorbonne, betydde ej blott det slutliga,
internationella erkännandet av Edelfelts
talang, utan innebar även den mest glänsande,
för hans utländska kamrater ofattbara
kulturseger, som det beträngda Finland
vunnit med de enda vapen det hade till
sitt förfogande —■ de intellektuella och
konstnärliga. Ingen var heller mera
genomträngd av den patriotiska innebörden i
denna seger än Edelfelt själv. Inför denna

265

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:05:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1935/0297.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free