- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fyrtiofjärde årgången. 1935 /
349

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjätte häftet - Från Operans spelår. Av Herman Glimstedt

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Från Operans spe Iår

Seen ur Blå tåget.

också med tanke på de framgångar hon
förut vunnit tillsammans med svenska
baletten och vid egna dansaftnar här.

Fjärran från »Sylvias» grekiska kostymering
och de i »Månstrålen» åter till heders komna
tyllkjolarna var den nu tidsmässigt mondäna
underhållning som erbjöds av Blå tåget, en
s. k. opérette-dansée av Jean Cocteau och
Darius Milhaud. Cocteau, »andtruten profet
för allt det ultramodernaste i måleri, musik,
litteratur, teater, boxning, dans och religion»
(Kjell Strömberg), har författat balettens
»argument», enligt vilket avsikten är att
parodiskt, »i kolorerad vykortsstil», visa upp
en serie bilder ur det badliv som under en
week-end utvecklas på en Riviera-plage.
Dansad kabaret är ett riktigare ord för de
mycket löst hopfogade situationer, vari de
med »Blå tåget», Medelhavsexpressen,
anlända charmöserna och charmörerna, golf- och
tennisspelare, boxare etc., uppträda.
Mil-hauds musik väckte förvåning genom sin
ända till beskedlighet gående förnekelse av
den polytonala, alltså ganska kakofoniska
riktning, som komponisten företrätt i tidigare
verk, bl. a. det av Svenska baletten här givna
opuset »L’homme et son désir». Villigt har
han lytt en enligt uppgift sålunda lydande

uppmaning av sin vän Cocteau: »Skriv mig
ungefär sådan musik som man hör på bio
när det vevas en film framställande hur
Madame Millerand (maka till franska
republikens dåvarande president) besöker ett
sjukhus». Men rytmiskt piggt och lättflytande är
detta obekymrat banala balettpartitur.

Fart, oavbruten rörlighet utmärkte också
koreografi och regi av balettmästare Algo,
som lyckats lika bra med dessa lustigt
expressionistiska ögonblicksbilder som med en
besläktad uppgift, den från föregående
spelår på repertoaren kvarstående baletten
»Förtrollade butiken». Vältrimmade kroppar •—
och mycket mer begärdes ej — exponerades
av paret Cissi Olsson och Carl-Gustaf Kruuse,
vilken senare tedde sig mer atletisk än
fe-miniserad som en »beau-gosse». I
typgalleriet märktes Brita Appelgren, som
humoristiskt agerade sin seen som chosig
filmdiva, Maj Landfeldt i några markanta
skepnader som tennisstjärna och sportflicka, Maria
Sylvan, Theodora Lagerborg m. fl. Tilläggas
bör en komplimang åt Jon-Ands kongeniala
dekorativa utstyrsel och ett konstaterande
att samtliga nya baletter jämte »Tenor eller
bas?» dirigerades med påfallande precision
av Kurt Bendix.

349

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:05:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1935/0385.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free