- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fyrtiofjärde årgången. 1935 /
422

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Åttonde häftet - De primitiva folkens musik och dess samband med deras religion och magi. Av Folke H. Törnblom

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Folke H. Td rnblom

kvinnliga initiationsceremonier tyckas
musikinstrumenten ha spelat en mindre
framträdande roll. Egendomligt nog har Sachs
icke något exempel på trummans
användning vid dylika ceremonier, man kunde ju
tycka, att detta instrument skulle vara
särskilt lämpligt av de skäl som förut
framhållits. I Loango användes skraparen
i jungfruhyddorna, i vilka de unga flickorna
uppehålla sig vid tiden för sin första
menstruation.

I ett visst samband med de magiska
handlingar, som utföras vid initiation,
stå de som gå ut på att föröka stammen,
alltså kärleksmagiska handlingar. Genom
initiationen upptagas de unga i de vuxnas
led, och de ceremonier, som då genomgås,
äro ju ägnade att tillföra dem kraft, att
göra dem så tjänliga som möjligt för det
liv de komma att föra och för det
samhälle de tillhöra. Alltså kom livskraftens
instrument till användning vid invigningen.
Några exempel på kärleksmagiens
instrument komma att visa oss
överensstämmelser med initiationens. De unga männen av
loritjastammen i Australien utöva sålunda
kärleksmagi med vinaren, som där är ett
totemistiskt instrument, och som de
mottagit vid manbarhetsakten, då det
bestru-kits med blod från omskärelsen. —-
Skra-paren är framförallt ett kärleksmagiens
instrument. Cheyenneindianerna i
Nordamerika ha en saga om den som lyder:

Det var en gång en sällsynt vacker flicka,
och alla unga män ville äkta henne, men
hon försmådde dem alla och hade intet öga
för de dansar som uppfördes till hennes
ära. En trollkunnig man gjorde då en
skrapare av ett älghorn och ett
antilop-ben och gav den åt några unga män, som
genom dans sökte behaga den sköna. De
ackompanjerade sin dans med
instrumentet, och den unga flickan förälskade sig
genast i en av dem och gifte sig med
honom.

Hos banarostammen i det inre av Nya

Guinea spelar flöjten, manbarhetens
instrument, en egendomlig roll vid
äktenskapets ingående. Brudens svärfar har
jus primæ noctis, men han överlåter den
på en man, som står i ett visst bestämt
släktskapsförhållande till honom. Denne
inväntar flickan i andarnas hus, och i
egenskap av ande för han henne till det ställe,
där de heliga flöjterna förvaras, för att utöva
sin rätt. •— Den primitiva skallran är
hos en del stammar ett för båda könen
gemensamt initiationsinstrument. Hos
ui-totostammen i Columbia är det
kärleks-magiskt. Där dansa männen en dans, under
vilken de stöta i takt mot marken med en
stav med vidfäst skallra; vid varje stöt
utstöta kvinnorna ett skri. Dansen skall
illustrera nymånens seger över den
förmörkade månen och livseldens
antändande samt inverka på den mänskliga
av-lelsen.

Men det var icke endast släktet som för
sitt bestående var i behov av magiska
besvärjelser, det var också enligt den
primitiva människans uppfattning nödvändigt
att medelst magi sörja för att födan blev
tillräcklig för stammen, att skörden och
jakten icke slogo fel, att regnet kom i rätt
tid och i tillräcklig mängd.
Musikinstrumenten medverkade även vid dessa riter.
Bland instrument med det ihåliga ljudets
mana påträffas stötröret i samband med
skörden hos kayanfolket på Borneo. —
På norra Celebes draga på aftonen för
skördeoffret tre till fem flickor hemåt med
rör fyllda med småföremål som skramla,
de stöta rören mot marken och sjunga
en sång, vars text handlar om offret. —
Slagkurbitsen, naturens eget instrument
med ihålig klang och form, är i allmänhet
tillägnad den fruktbara jordens
gudomlighet, t. ex. hos de mexikanska
coraindia-nerna. — Trumman som
fruktbarhetsinstrument användes av bl. a. indianerna i
Gran Chaco i Sydamerika, de »påskynda»
medelst trummande algarobofruktens mog-

422

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:05:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1935/0466.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free