- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fyrtiofjärde årgången. 1935 /
450

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nionde häftet - Simon De la Vallée. En banbrytare i vår arkitektur. Av Sten Karling

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Sten Ka r lin g

Nietiburch vid Rijswijk. Kopparstick från 164.0-talet.

hov blev detta närmande till Frankrike en
självklar sak, ty prinsen var till uppfostran
och kultur helt och hållet en fransman.
Det är också bekant, hur hans och hans
gemåls hov blev en härd för gallisk kultur,
dit furstar och adelsmän från hela Europa
strömmade för att lära sig höviskt skick.
Genom prins Fredrik Henriks och hans
gemåls stora slottsbyggen Honselaarsdijk
och Nieuburch vid Rijswijk införes ett
markant franskt drag i den holländska
arkitekturen. Den som gav dessa byggningar
deras franska accent var, som Vermeulen
nyligen visat, Simon De la Vallée.
Gravyrer från 1640-talet visa huru anläggningarna
då tedde sig: en i paviljonger och flyglar rikt
indelad byggnadskropp grupperad kring
en rymlig borggård, rika pilasterindelade
fasader, balustrader längs takfoten, brant
takresning, det hela färgskiftande genom
kalkstensdekoren mot de röda tegelmurarna.
Allt detta klingar franskt. Fransk är även
den fasta helhetskompositionen, som låser
fast corps de logiset i ett gigantiskt
system av gårdar och vidsträckta trädgårds-

anläggningar, omramade av vallgravar och
alléer. Det är den franska senrenässansens
konsekventa kompositionskonst som här
tar sig paranta, mogna uttryck. Vi ha icke
någon anledning att betvivla, att Simon
De la Vallée satt sin prägel på dessa
generalplaner. När han anlände till Holland
hade han med sig en av tidens främsta
trädgårdskonstnärer André Mollet, och arbetet
med de stora anläggningarna sattes
omedelbart igång. Följande De la Vallées plan
sirade Mollet trädgårdens kvarter med
broderiplanteringar och parterrer enligt
gällande fransk smak, sådan den utbildats av
Boyceau, av fadern Claude Mollet och av
honom själv. Genom dessa konstnärers
insatser kommo de holländska slotten att
i sin utbredda komposition föregripa
utvecklingen i Frankrike, ja, t. o. m.
stimulera densamma. I fråga om helgjutenhet
och stringens inta anläggningarna vid
Hon-selaarsdij koch Rij swij k en betydelsefull plats
i utvecklingen mot den franska barockens
flygelrika slottskomplex och de nya
värden, som få sin prägel av det betvingande

450

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:05:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1935/0498.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free