- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fyrtiofemte årgången. 1936 /
436

(1892-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

G. W. Palm

»han målade Stockholm genom italienska
glasögon». Under sina resor upp genom
Dalarna och Norrland synes hans inspiration
glimtvis ha väckts av den kärvt plastiska,
egenartade klarheten i vissa utsikter. Det
blir till enstaka verk av rätt så märklig
kraft, ibland bara till opersonliga
panoramalandskap. I mängden av hans tecknade och
akvarellerade studier från tiden efter
hemkomsten finner man sällan ting av
omedelbart artistiskt värde. Och hans en gång rätt
ansedda arkitekturbilder med motiv från
Stockholm, Lund, Visby o. a. städer av
ålderdomlig skönhet — med bästa vilja kan
jag inte finna dem på högre nivå än det
solida konsthantverkets. Den sida av hans
konst, som han här i Sverige förde fram,
var den mera officiella — stillandskapet med
svenska kulisser — inte den omedelbart
artistiska, som blommat i de romerska skiz-

zerna. Brödbekymmer för en växande familj
medgörligheten inför publikens krav och
slutligen otaliga små borgerliga plikter ha
sin andel i denna hämmade utveckling.

Än mera avgörande var väl dock att
upplevelsen av den klassiska söderns väsen
sannolikt hade trängt honom för djupt i
blodet. Att nå ett konstnärligt uttryck för
denna hade kostat honom ett starkt uppbåd
av den djupaste skaparkraften inom honom,
allt för starkt för att han skulle mäkta en
liknande ansträngning inför det svenska
landskapet.

G. W. Palms verkliga berömmelse var och
förblir att han gav sin tids bästa svenska
uttryck för det romerska landskapets kynne.
Djupare än någon av sina kamrater hade
han druckit ur den klassiska
naturskönhetens evigt klara bergsvatten.

G. W. Palm. Från Capri. Ofullbordad akvarell. 1841.
Nationalmuseum.

436

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Jun 23 04:57:05 2014 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1936/0484.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free