Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Andra häftet - Louis Jean Desprez. Av Nils G. Wollin
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Louis Jean Desprez
Fyrverkeri från S. Angelo, Rom. A kv. kontur etsning, graverad av
Francesco Piranesi, komp. och a k v. av Desprez.
M. A. A. Rateau, Paris.
betraktaren, att Desprez ej slaviskt följt
anvisningarna utan resultatet grundar sig
på samarbete mellan honom och
kungen-författaren. Denna personliga kontakt dem
emellan, på vilken vi kunna ge flera belägg,
var förutsättningen för det konstnärliga
resultatets vinnande.
Att framförandet av Gustav Vasa blev
en dundrande framgång berodde främst
på den starkt nationella, historiska
stämning, som de många och olikartade
scenbilderna med sin ofta förbluffande
naturalism förmådde att framkalla. Den ideala
teatervärlden hade plötsligt utbytts mot
en i högsta grad konkret verklighet, som
alla förstodo att anamma och göra till sin.
Framför biljettluckorna trängdes ej endast
konnässörer och publicister, konstnärer och
turister utan också talrika representanter
för såväl de bredare folklagren som för
societeten. Vakt måste beordras ut och
bevakningen framför ingångarna till
operahuset fördubblades. Kungen själv var
fylld av entusiasm och slösade
ynnestbevis på den framgångsrike konstnären.
Denne umgicks emellertid med tanken att
75
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>