- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fyrtiosjätte årgången. 1937 /
81

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Andra häftet - Louis Jean Desprez. Av Nils G. Wollin

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Louis Jean Desprez

Ut o-pisk utsikt över Drottningholm. Lavyr.

V itt er hetsakademien.

Nationalmusei vind. Tack vare en
genomgående renovering och deponering i
Sjöhistoriska museet 1936 ha tre av dem fått
en sen men rättvis rehabilitering.

Samtidigt med att Desprez var sysselsatt
med de första tavlorna för det tilltänkta
batalj galleriet, utarbetade han nya förslag
för anläggningarna på Haga, där
upphandlingskontot för år 1791 sprang upp till
24 242 rdr spec. och lönekontot till 21 535
rdr spec. Nu drogs också Frescati in i
intressesfären genom en donation av kungen
till Gustav Maurits Armfelt. Ett antal
förslag utfördes till denna byggnad, som
Armfelt dock till följd av de snart
förestående våldsamma omkastningarna aldrig
förunnades att flytta in i.

I Stockholm aktualiserades flera
byggnadsprojekt, av vilka ett panteon på
Rid-darholmskyrkans tomt särskilt
uppmärksammades. Ett av hans förslag hör till
de mest storstilade i svensk nyklassisk
arkitekturhistoria.

Vidare diskuterades placeringen av
Gustav III:s staty, som Sergel fick i uppdrag
att skulptera vid kungens intåg i Stockholm
efter freden i Värälä. Olika förslag hade
uppgjorts av Palmstedt, Sergel och
Adel-6—Ord och Bild, 46 :e årg.

crantz. Slutligen bestämde man sig för den
nuvarande platsen. Kungen var dock ej
nöjd med de anordningar, som föreslagits
av Palmstedt utan gav impulsivt direktiv
åt Desprez, vars ritningar strax därefter
godkändes. Trots desavueringen från
monarkens sida trädde Palmstedt åter in som
den verkställande arkitekten. Men i det
stora hela måste han följa den disponering,
som angivits av hans antagonist. Ute på
Drottningholm uppfördes en
déjeunersa-long i direkt anslutning till teatern, som
moderniserades till sin exteriör. Det Götiska
tornet murades upp i tegel och fick en
utformning, som delvis gick tillbaka på
ritningar av Gustav III. Även till den nya
stadskyrkan i Tavastehus utförde Desprez
ritningar. Ursprungligen hade sådana gjorts
upp av Adelcrantz, men genom kungens
ingripande lades uppgiften i Desprez’
händer.

Gustav III:s död kom som ett
fruktansvärt slag för alla Sveriges konstnärer, i
synnerhet för Desprez, som stått kungen
särskilt nära. Men det var en ställning, som
utåt ofta haft något av konflikt över sig.
Upprepade gånger hade han ju på kunglig
befallning efterträtt andra konstnärer, som

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:06:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1937/0101.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free