Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Fjärde häftet - Alexander Pusjkin. Av Sigurd Agrell
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Sigurd Agrell
Den Pusjkinska lyriken har emellertid
många andra regioner. Bland annat var
Pusjkin en epigramförfattare av en
koncen-trativ skärpa, som stundom överträffat
Voltaires, hans läromästares. Ehuru intellektuellt
en ättling av den franska upplysningstiden,
var Pusjkin emellertid ingen grund natur.
Tillvarons djupaste problem sökte han
visserligen inte att lösa, och hans diktning
eftersträvade aldrig att ge uttryck åt
metafysiskt grubbel i tidens stil. I ett fall förefinnes
emellertid en stor överensstämmelse mellan
Pusjkin och den tyska romantiska skolan
rinder i8oo-talets första decennier. Liksom
Schelling hade Pusjkin en rent religiös
vördnad för diktarens höga kall. Han såg i denne
en världsskapares like. För den djärva
poesien i den religiösa inspirationen kände
Pusjkin en lågande hänförelse. Bland annat har
han mästerligt på vers tolkat stycken ur
Koranen. Profeten blev för Pusjkin tillika
en symbol för diktaren av Guds nåde. Det
är från denna synpunkt man har att förstå
hans mycket olika uttolkade grandiosa dikt
»Profeten», vari han med sällspord kraft och
sant orientalisk glöd givit ett uttryck åt
Österlandets djärva religiösa fantasi.
Pusjkin på dödsbädden. Teckning av K o si]o v.
218
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>