- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fyrtiosjätte årgången. 1937 /
313

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjätte häftet - Malmö museum. Av Ingegerd Henschen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Malmö museum

generationen inleder och fyller första
avdelningen. Zorns ståtliga självporträtt i
Moradräkt köptes vid Baltiska
utställningen 1914 och var ett av de första
förnämligare inköpen från utsocknes mästare.
En akvarell av honom, ett tidigt
damporträtt, finns i ett sidorum. Det bästa museet
äger av Carl Larsson är givetvis trapphallens
kartongskisser. Av Richard Bergh finns en
stor, intressant atelierinteriör från 1884,
och av Josephson en så vacker sak som
skissen till porträttet av Olga
Björkegren-Fåhræus. Av några konstnärer skulle man
kanske önskat sig ändå bättre saker, t. ex.
av Wilhelmson och Karl Nordström, men
den senare kompenseras nästan helt och
hållet av en underbar kolteckning inne i
ett sidokabinett. Andra, som Georg och
Hanna Pauli, Liljefors och Reinhold
Norstedt, få anses om icke fylligt, så dock
fullgott företrädda.

Genom att museet fått så mycket skånsk
konst kan man följa många av skåningarnas
väg ända från tidiga år med starka
reminiscenser av utlandsstudier fram till
mognadens och självständighetens period.
Särskilt en så betydande konstnär som Johan
Johansson har en utveckling, som
åskådligt kan studeras från tidiga porträtt och
landskap fram till så härliga saker som
den stora fiskartavlan. En del skånska
konstnärer ha nog blivit överrepresenterade
på andras bekostnad, och i
mellangenera-tionens konst får man kanske en aning för
mycket kyrkogårdsmurar, korsvirkeslängor
och rättframma bondmoror. Några
konstnärer ha i sin tur fått en mera oviktig period
av sin utveckling alltför rikt företrädd tih
nackdel för andra, rikare skeden i deras
konstnärskap.

I galleriets andra avsnitt dominerar
Trulsson helt och hållet. Till hans
generation höra Kärfve, Olof Krumlinde, Herman
österlund, Justus Lundegård, Jonas
Åkesson, P. A. Persson och flera andra. Det kan
inte hjälpas att man blir mera uppiggad av

nästa avdelning med Johan Johansson,.
Thora Holmström, Per Siegård och andra
mera färgälskande modernister, som få
delatredje avsnittet i galleriet med
uppsvenskarna. Leander Engström har här en
mycket vacker sak, likaså Sigrid
Hjertén-Grüne-wald, Schüldt, Axel Nilsson och flera andra
av hans generation. Sven Erixon och
Hilding Linnqvist representeras av var sin
synnerligen vacker Stockholmsbild. Den
moderna avdelningen har under de senaste
tio åren vuxit oerhört.

I sidokabinett av mindre format och
med högt placerad väggbelysning, som tack
vare det ljusfördelande glaset icke ger
fatala skuggor, ha placerats konstverk av
mindre omfång och intimare karaktär samt
skisser, grafik och teckningar. Ett helt rum
fylles av Cederströms förstudier till
Magnus-Stenbock och till Forsbergs En hjältes död.
I andra kabinett hittar man Ernst
Nor-linds, Axel Kulles, Salmsons, Carl Larssons,
Gerhard Wihlborgs och kanske flera andra
konstnärers självporträtt. Man undrar
nästan om Malmö museum håller på att ta
upp tävlan med Uffizierna.

Ingen modern skånemålare är förutom
Johan Johansson så bra och vackert
företrädd som Emil Johansson-Thor; av honom
finna vi bl. a. Arken och Sireköpinge
gård-Vid sidan av hans saker finna vi Erik
Jönsson, Ester Gehlin, Hugo Gehlin, Jolin,
Kyl-berg, Sköld, Amelin, Emond och ett stort
antal andra från senaste och näst senaste
generationen av målare. En lustig
överraskning är Agnes Wieslanders interiörer i
en genre, som man skulle kalla naivistisk
om ordet var brukligt på den tid de målades-

Skulpturen är i förhållande till måleriet
svagt företrädd. Anders Jönssons vackra
välkända marmortorso och Ivar Jonssons.
Afrodite med den döende Adonis äro bland
de få mera märkliga sakerna.

En grupp för sig och fullkomligt
enastående i nordiskt museiväsen är den
ryskakollektionen. När Baltiska utställningen.

313

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:06:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1937/0349.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free