- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fyrtiosjätte årgången. 1937 /
343

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjätte häftet - Olle Hedbergs romaner. Av Örjan Lindberger

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Olle Hedbergs romaner

Kim gör sig också en del
samvetsförebråelser. Han känner mycket väl att det finns
ett minus i hans lycka. Skära, skära havre
snuddar vid det som är svagheten i lösningen
nummer två: att den har så begränsad
giltighet.

Problemet är inte tillfredsställande löst.
Hedberg tar upp det på nytt och fördjupar
det i Jag är en prins av blodet. Båda bröderna
Wistedt förälskar sig i Käthe Nyberg. Inge,
som alltifrån barndomen vant sig att vara
hänsynsfull mot sin halte lillebror, viker
diskret undan. Valter gifter sig med Käthe.
Det räddar honom från Niklas Lissmans öde;
eljest företer han samma blandning av
människoskygghet och människoförakt som denne.
Hans motvilja mot allt umgänge betyder
vissa uppoffringar för Käthe, men i stort sett
har båda vad Hedberg anser tillvaron kunna
ge i bästa fall. Så kommer Inge hem efter
åratal från Amerika, som det tros rik, i själva
verket utan nämnvärda tillgångar och utan
framtidsutsikter. Hans kärlek till Käthe
blossar genast upp på nytt. Han är avgjort
den rikast utrustade av bröderna, men under
hans snabba intelligens, hans psykologiska
blick, hans lediga och älskvärda sätt att
umgås med människor ligger samma
grundsyn på tillvaron som broderns. Inge skulle
behöva Käthe lika väl som Valter, kanske
ännu bättre. Men han är utestängd. Han
sitter och betraktar Käthe och har det mycket
klart för sig:

Livserfarenheter, drifter, kunskaper,
karaktärsdrag, de samlas i en högre enhet, i själen. Bara några
år, några fattiga år finnas de samlade. Vi leva ju
samtidigt. Vi ha träffats på jorden. Vi känna varann.
Vi äro släkt. Vi bo till och med för närvarande i
samma hus. — Och alltsammans är förgäves.

Inges utväg blir att begå självmord under
en form som ser ut som olyckshändelse.
Hans livförsäkring tillfaller brodern och
svägerskan.

Man har ställt sig något undrande inför
detta självmord. Det kan ju också möjligen
sägas, att livförsäkringen vållar en smula
oklarhet. Den är på intet sätt väsentlig för
Tnges handlingssätt, vilket med
utgångs-■ punkt från Hedbergs centrala problem är
alldeles klart. I dilemmat mellan ett
meningslöst liv och en meningslös död saknar Inge
möjligheter till en kompromisslösning. Han
har prövat det ena, nu prövar han det andra.
Som självmordskandidat närmar han sig
förresten den statistiska idealtypen: han har

dåliga affärer, ingenting att se fram mot, är
socialt isolerad, har ett lämpligt redskap
inom räckhåll.

Motivet från Skära, skära havre har skärpts
till tragik i Jag är en prins av blodet, vilket
betyder att svårigheterna gjort sig lite mer
gällande.

Den bok, som återstår att nämna och som
är Hedbergs mästerverk hittills, Får jag be
om räkningen, är upplagd på ett annat sätt
än de övriga. Men temat är detsamma: att
med döden som press söka komma till något
resultat beträffande livet.

Får jag be om räkningen börjar i det
ögonblick, då Erik Nordin är på väg ner i hissen
från en hjärtspecialist i Stockholm, som har
avkunnat hans dödsdom. Den slutar i det
ögonblick han drabbas av den avgörande
hjärtattacken vid frukostbordet i sitt hem i
den lilla landsortsstad där han bor.
Däremellan ligger en affärsresa på ett par veckor;
Erik Nordin är nämligen till yrket
handelsresande.

Detta val av yrke är ett lyckokast av
Hedberg. Det kräver psykologisk blick, snabb
observationsförmåga, intelligent omdöme av sin
man, om han skall vara. framgångsrik.
Hedberg har fått tillfälle att placera vissa av
sina väsentliga egenskaper som författare på
sin huvudperson och därigenom kunnat se
hela berättelsen ur Erik Nordins perspektiv.
Hedberg har också kunnat få in det hela på
en kort tidrymd; det är naturligt att en
människa i Erik Nordins belägenhet då och
då låter sina tankar gå tillbaka; därigenom
tillgodoses på ett nästan omärkligt sätt
behovet att ha hans föregående liv som
bakgrund. Boken har vunnit i intensitet på att
inte ha de långa luckor i tiden och de
förflyttningar av blickpunkten som eljest är
vanliga i Hedbergs romaner. Den närmar sig i
vissa avseenden modern teknik, men utan att
uppge något av det som eljest är Hedbergs
styrka. Den exakta och eleganta stilen har
en fulländning som gränsar till
självutplåning; man får tingens verklighet direkt och
vet inte hur. Hedbergs psykologiska metod
firar triumfer i skildringarna av Erik Nordins
affärsbesök; denne tillgodoser diskret varje
kunds speciella form av egoism och fåfänga
och småler invärtes, när han ser att kunden
tror att det är han som behärskar situationen.
Men efter besöken eller efter samtalet med
chefen eller efter middagen med en affärsvän
är Erik Nordin ensam på sitt hotellrum, och

343

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:06:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1937/0379.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free