- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fyrtiosjätte årgången. 1937 /
351

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjätte häftet - Teaterforestillinger i København. Nordiske Skuespil og Shakespeare. Af Axel Broe

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Teaterforestillinger i K ø b e n h4a v n

Hun er en stille, men stærk Magt. Hun
svinger mellem de to Brødre, elsker den
stilfærdige Læge, men hengiver sig til den kynisk
forsoldede Ulrich, der er Forfatter.

Saa tørner alle disse Livsanskuelser
sammen. Professor Kraters
hedensk-roman-tiske Verden gaar under, men til det sidste
uovervindelig fastholder han sin Drøm, da
han taler til de unge Studenter, mens hans
Hjem ligger i Ruiner. Heller ikke Lægens
Virkelighedstro har Magt. Op over
Sammenbruddet stiger nu som en Paaskelilje den
fromme kristne Pige, Marie. Da hun skal have
et Barn med Ulrich, Forfatteren, som hun
ikke elsker, vælger hun at gifte sig med ham,
ikke blot for Barnets Skyld, men fordi hun
føler det som sin kristne Pligt at öfre sit
Liv for at redde den dybt sunkne Månd.
Og Dramaet udløser den Ide: at hverken
romantiske Aandsdrømme eller Arbejdet for
jordiske Reformer kan staa Maal med
Kristendommens Magt, der ikke gaar i Rette
med Livet, men taalsomt bærer dets Byrde.

Hvor staar Kaj Munk? Med samme
Sympati har han skildret den ukuelige storslaaede
og smaalige Aandsdyrker og
Kristendommens beskedne men straalende Paaskelilje.

Munks Skuespil er Interiører, Samtaler og
til Slut voldsom dramatisk Handling. Henrik
Benzon havde anlagt en Maske, som
mindede mere om Helge Rodes aandfulde
Fugleansigt med de spejdende og lyttende Øjne,
end om Georg Brandes. Han var dem begge
to og ingen af dem. Han var Aandstypen med
de Træk af Smaalighed i, som gør den
menneskelig. Han snærrede bidsk, som kom Lyden
fra et Hundehus, han rasede med tør
Lidenskab, men naar han talte om sin Drøm, var
det, som Ordene lyste og havde Vinger. Hans
Skikkelse var skabt indefra, en kunstnerisk
Bedrift. Med Forklarelsens rene Lys over sin
Pande, af stor og skøn Enfold, spillede Betty
Söderberg den kristne Pige. Hendes blotte
Fremtræden var et ejendommeligt
Vidnesbyrd om den kristne Aands Liv og
Virkelighed og Fred.

Hele Norden har efterhaanden taget Del i
den løbende Diskussion om Johannes V.
Jensens moderne Gendigtning af
Shakespeares Hamlet. Saa haard en Medfart
overgik visse, ganske vist væsentlige Ændringer
af Enkeltheder, at den udmærkede Anders
Osterling, Sveriges fineste Sprogøre, ridderligt
ilede sin danske Digterbroder til Undsættelse

Fot. Mydtskov, Helsingør.

Eyvind Johan-Svendsen som
Hamlet. Det kgl. Teater.

og med Rette fremhævede, at man for
diskutable Enkeltheders Skyld ikke burde overse
den Tilførsel af nyt, frisk Liv, der prægede
Helheden. Lad os holde os til denne
salomoniske Dom, om det sproglige Udtryk, og,
medens de lærde og pseudo-lærde og rene
Fuskere i Faget søger at overgaa hinanden i
Tolkning og Voldsomhed, se paa, hvordan
Forestillingen af dette det vidunderligste af
alle Teaterværker tog sig ud paa Det kgl.
Teaters store Scene.

Handlingen udspilledes i ensartede
gotiske Buerum, der til Tider var af stor plastisk
Virkning; men i fire lange Timer trættede
Øjet I Overensstemmelse med den nye

351

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:06:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1937/0387.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free