- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fyrtiosjätte årgången. 1937 /
397

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjunde häftet - Opera- och konsertkrönika. Av Herman Glimstedt

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Opera- och konsertkrönika

fona musik inte bara höras utan i ännu högre
grad ses, det vill säga tillsammans med den
baletthandling för vilken den
ursprungligen skrevs.

Njutbar även utan koreografiskt
komplement var däremot Darius Milhauds
»Världens skapelse» (dirigent: Ingelbreiht), som
— i övrigt sans comparaison — liksom
Beethoven i Prometheusbaletten — använt den
nära till hands liggande variationsformen för
att uttrycka det i titeln angivna skeendet.
Här var det en primitiv negerversion av
skapelsehistorien, och det blev en därav betingad
friktion mellan den klassiska formen, de som
tonande friser varandra avlösande
variationerna och det djungelsensuella jazzidiomet, det
sistnämnda något för europeisk konstmusik
nytt vid den tid, 1923, då verket
komponerades. Den annars fruktade Bartoks »Ungerska
bilder» (dirigent: Reiner), vars motivmaterial
hämtats från ungerska och rumänska
folkmelodier, blevo en oväntat uppiggande
bekantskap; de tillkommo också innan
tonsättaren blivit atonalistiskt frälst, och den senare
verkställda instrumenteringens alltemellanåt
grälla klanger motiverades av sammanhanget.
Respighis fyrsatsiga symfoniska dikt »Roms
pinjer» handlade i en till italienska översatt
Strauss-stil lyckligtvis inte bara om pinjesus,
utan om de av nämnda träd inhägnade
platserna. En läckert modern flöjtkonsert av
Jacques Ibert blåstes med vanligt mästerskap
av Carl Achatz.

Som en dryck, hämtad ur en i någon svensk
hage upprunnen
källaförfriskadedensvit»Alm-qvistiana» — ur C. J. L. Almquists »Songes»
och »Fria Fantasier för piano» — som Moses
Pergament med angenämt överraskande
varsam hand instrumenterat. För övrigt kunde
i Almquistmusiken ■—- såsom gärna händer
med musikaliskt olärda snillens
kompositioner, ibland märkas en del för sin tid
»modernistiska» drag, t. ex. något
Rangström-anteciperande antimodulatoriska eller
kanske rättare elliptiskt modulatoriska
vändningar. Sviten dirigeiades med påtagligt
intresse av Ansermet.

Något rätt sällsynt, ett svenskt körverk,
är att anteckna, nämligen »Missa solemnis»
(dirigent: David Åhlén) av Josef Jonsson,
som utvalt fyra (med det till Sanctus anslutna
Benedictus fem) avdelningar av mässtexten,
alltså med uteslutande av det
svårkompone-rade, dogmatiskt fixerande Credo. Särskilt
för klangfull korbehandling äger tonsättaren,

såsom redan »Korallrevet» — för länge sedan
uppfört vid operakonsert —• utvisade, ett
säkert sinne, medan orkestern huvudsakligen
spelar en blott utfyllande roll. Delvis byggt
på liturgiska motiv, erbjöd verket inte dess
mindre efterromantiskt pompösa stegringar;
mest av egna tonfall hördes i det melodiskt
innerliga och upprörda Agnus Dei.

Bengt Carlsson (själv dirigerande), som kom
hit med Helsingfors svenska oratoriekör
och först konserterade i Engelbrektskyrkan,
har i den till attiskt skönformad och djuptänkt
text av Emil Zilliacus komponerade kantaten
»Templet» uttryckt sig i högre grad såväl
genom kör som orkester, som hade både
välklang — ibland med fransk-impressionistisk
touche •— och skildringsförmåga.

Gärna skulle jag bevistat den festkonsert
som gavs med anledning av Peterson-Bergers
sjuttioårsdag, men då recidiv tvingade mig
stanna hemma, fick jag ligga och soulagera
mig med en första genombläddring av den
samma kväll mig tillsända ståtliga festskrift

som dedicerats till tondiktaren.

*



I de konsertverk som utgöra främsta
lockelsen för Konsertföreningens trogna abonnenter
och föga variera är från år och i år ha gjort
det mindre än vanligt, ha framträtt
vederbörligt celebra solister och några till. Bland
pianister måste nämnas Arthur Schnabel, som ej
på länge besökt oss och nu spelade
principalstämman i Beethovens Ess-durkonsert,
varefter som stämningsfördärvare följde Berlioz’
av Ansermet med bortkastad dirigentiver
ledda »Benvenuto Cellini»-uvertyr; dylika
okänsliga programsammanställningar ha
sedan Talichs försvinnande ej varit så ovanliga.
Krönet på Schnabels Beethoventolkning
utgjorde hans egen konsert, varvid mindre ofta
spelade sonater, dock även opus in,
åter-gåvos med alltfamnande konst och etos.
Från början har Schnabel spelat Beethovens
scherzi med en kolerisk humor som ingen
annan, men hans adagiodrömmar numera
— vågar man om en pianist säga att han
spelar som med knäppta händer? Det är som om
den mot Schnabels ras i hans hemland
slungade bannstrålen tänt ett särskilt skimmer
kring hans tänkarhuvud med det vitnade
håret.

Engelskan Myra Hess kunde man trott
vara tyska, så i verkets äktromantiska anda,

397

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:06:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1937/0437.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free