- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fyrtiosjätte årgången. 1937 /
422

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Åttonde häftet - Harald Sallbergs trägravyrer. Av Otto G. Carlsund

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Otto G. Carlsund

tande. Men i serien av trägravyrerna har
han två bilder av detta slag: Urskog och
Akvarium. Den första kunde mycket väl
vara en seen ur Chateaubriands Atala,
kongenialt återgiven i bild av Gustave
Doré, en av de största illustratörer vår
världsdel frambragt. Det är samma tysta,
snåriga stämning, som så väl lämpar sig
till bakgrund åt Atala, samma
exotiskt-romantiska mystik. Av det slaget ha vi
hittills endast sett importvaror, antingen i
form av klicherade stockar från Frankrike
och Tyskland, eller xylografiska kopior, på
den tiden xylografien existerade som
hantverk, nämligen under åren 1850—1890.
Numera ha vi, utom Sallberg, särskilt
Bull-Hedlund och den unge, relativt okände Stig
Åsberg, som excellera i arten.

Det andra bladet, Akvarium, kunde
utmärkt väl illustrera Huysmans’ promenad i
Berlins akvarium någon gång på 80-

talet.1 Fast här skulle inkarnationen av
Satan representeras av de två ansiktena,
mannens och kvinnans, som man ser skymta
ungefär mitt i bilden, något till höger om
mittaxeln. Några fula malar har Sallberg inte
brytt sig om att teckna, och det var i dem
Huysmans såg personifikationen av det
onda. Men ansiktena äro tillräckligt
spökaktiga för att framkalla infernovisioner.
Kompositionen har i mitt tycke ett fel:
huvudet i högra nedre hörnet, med
plommonstop, brillor och en bryggeriidkares
underläpp, verkar med sin karikatyrmässiga
aspekt motsatsen till vad Sallberg åsyftat.
Kontrasten mellan å ena sidan det makabert
mystiska och å andra sidan det överdrivet
borgerliga är för stark; bilden mister sin
udd. Vill man emellertid se bort från
gubben måste man erkänna att Sallberg gjort

1 Trois églises, trois primitifs.

422

Afton i skärgården. 1937.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:06:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1937/0466.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free