- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fyrtiosjätte årgången. 1937 /
555

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Ester Almqvist. 1869—1934. Av Nils Gösta Sandblad

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Ester Almqvist

Vid hamnen, S an ary. Akvarellerad sepiateckning. 1928.

Almqvist huvudsakligen i trakten av Grevie
mellan Skälderviken och Hallandsås. I mars
1927 samlade hon sig till en stor retrospektiv
utställning på Lunds universitets
konstmuseum.

När Ester Almqvist i den nämnda intervjun
motiverar sin förflyttning, lägger hon
särskilt vikt vid, vad hon fann av silvrigt
valörspel i det skånska landskapet. Perioden
närmast efter 1920 blir reaktionen mot
Stockholmsårens uppdrivna ljusdyrkan. Den
anknyter i sitt valörspel i stället till det tidiga
1900-talets stilleben och storformatiga
porträtt. Men trots detta innebär den ett steg
framåt i en logisk och aldrig slappnande
kamp för starkare uttryck. Färgstyrkan
minskas, men intensiteten i valörerna, ställda
mot varandra, ökas. Gustaf Valby säger
sammanfattande efter 1927 års utställning
i Arbetet: »Den forna färgprakten har
dämpats ner till ett förandligat samspel av dagrar

och toner, där färgen mera anas än
förnimmes som en brinnande glöd under askan.»

Den 1917 signerade Lundavägen från Åkarp
i Malmö Museum utgör en av upptakterna
till den valörkänsliga skildringen av den
skånska slätten, och kring den gruppera sig
en rad parkinteriörer från Malmö, i vilka
målarinnan vill följa ljusets lek långt in i
den frodiga grönskan, slättlandskap, som
ännu ha kvar Östgötaslätternas vida
horisonter men icke äga dess färgklanger, och
mera idylliska, ofta lummiga landskapsutsnitt,
gärna sedda i dis. När Ester Almqvist under
resan 1921—22 upptäcker alperna ser hon
även dem i förtoning, och resultatet blir
ett valörkänsligt blått i blåttmåleri.

Men hon upptäcker dock hos alperna även
något annat: silhuetten. I sina många skisser
från resan bryr hon sig icke om detaljerna,
men alpkammarnas energiska kurvaturer
väcker hennes kamplust på nytt, topparnas kamp

555

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:06:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1937/0607.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free