- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fyrtiosjätte årgången. 1937 /
561

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Ester Almqvist. 1869—1934. Av Nils Gösta Sandblad

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Ester Almqvist

Utsikt över Kullen från S kepparkroken. Litografi. 1933.

stads atmosfär och en lycklig arbetsperiod
tvingade fram lätthet och elegans i
färghållning och föredrag. Hemma i Norden sökte
Ester Almqvist, för att komma vidare på
denna linje, upp dels glada sommarmotiv,
dels ett till sitt kynne så italienskt landskap
som Skälderviken och Kullen.

Ronnebyfiskarna se ut på ett annat sätt
än fiskarna från Sanary. De äro klumpigare,
kraftigare, fulare. Deras liv är strävsammare.
Ingen sydländsk sol lyser över deras arbete.
Seglen hänga tunga, näten hänga tunga,
kläderna hänga tunga på människornas
kroppar. Det är tyngd i mannens rörelse när han
lyfter båtshaken, i kvinnans när hon stiger i
land vid fisktorget. Sniporna, som styra ner
för ån äro fyllda till bristningsgränsen. Folket,
som ser efter dem på kajen har samlat sig i
kompakta grupper. I detta måleri blir linje
och penselföring brutalare. I färgskalan
dominerar brunt, blått och solnedgångarnas
röda. De lätt akvarellerade tuschteckningarna
ha ingen uppgift att fylla här utan ersättas
av den mustigare akvarellen, den kraftigare
svartkritteckningen eller bläckteckningen och
bläcklaveringen. Bland de sammanfattande

oljemålningarna äger Fisktorget i Ronneby,
1929, med sina många små figurer ännu
icke det samlande greppet, men det
kommer med Motorbåten lägger ut och På en
brygga, båda 1931.

Kompositionen På en brygga äger ett
monumentalt allvar av sådan art, att den
mycket väl skulle kunna tänkas som
altartavla i en kyrka. Och det gäller
överhuvudtaget Ester Almqvists blekingefiskare, att
de i sin allvarliga storhet och monumentala
tidlöshet ofta verka som bibelillustrationer.
Deras hemort skulle kunna vara Genesarets
sjö. Det väcker därför ingen förvåning, att
Ester Almqvist under Vittsjötiden tagit upp
sådana direkta motiv ur folkets religiösa liv
som Kyrkointeriör, 1929, Sammankomsten,
samma år, och bläckteckningen med liknande
motiv, kallad En konventikel. Här går hon
nära inpå modellerna, läsarnas belysta
ansikten stiga fram ur halvmörkret, och
komposition och teknik understryka det extatiska
i själva motivet. Kan bläckteckningen med
de i aftonsolen hemvändande
Ronnebyfiskarna påminna om Kylberg, utgöra
interiörerna med läsarna parallellen till Salli-

36—-Ord och Bild, 46:1 årg.

561

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:06:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1937/0613.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free