- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fyrtiosjätte årgången. 1937 /
621

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Elfte häftet - Från den internationella bokmarknaden

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Från den internationella bokmarknaden

fattaren till »Essais de Psychologie
contempo-raine», och det är det centrala behov av
självutveckling, som är drivfjädern till hans
författarskap, med undantag då för ett senare
skede, som kan dateras från året 1901, efter
publicerandet av »1’Etape». Efter denna period
upphör han att diskutera med sig själv och
talar inte längre annat än för att undervisa.
Bourgets liv karakteriserades alltså framför
allt av en ständig strävan att utbilda den
egna personligheten. Att det därvid kommit
att förhålla sig så, att människan blivit större
än verket, diktaren större än sina gestalter,
kan då synas ganska förklarligt.

I en ny kritisk granskning — i detta
sammanhang kan påminnas om V. Giraud’s
»Les Maltres de 1’heure» •— utförd av
professorn i fransk litteratur vid Yale University,
M. Feuillerat, en svåger till Bourget, finna vi
heller inte något belägg för denna synpunkt.
Men författaren har i stället varit i tillfälle
att prestera en utomordentligt mogen analys
av Bourgets psyke, samtidigt som han i
intim anslutning till denna analys ger en
fullständig framställning av diktarens hela
produktion, hans romaner, berättelser,
skådespel samt kritiska och filosofiska essayer.
Det finns i denna bok mycket som är
intressant, inte minst därför att många av de
synpunkter den idérike författaren framför, äro
alldeles nya. Måhända hade man önskat, att
han inte fullt så välvilligt glidit över felen
och bristerna i Bourgets för övrigt så
värdefulla produktion, exempelvis den ibland
de-plorabla stilen med en fraseologi, som gör ett
oformligt intryck, en besynnerlig vokabulär
— ord som »facticités», »implacabilité»,
»bo-hémianisme» etc. äro ej ovanliga — som man
har litet svårt att förstå nödvändigheten av.
Vidare att han alltför lätt halkar över
Bourgets tidigare produktion och knappast
låtsar om den sista periodens svaga verk.

Det mest värdefulla i denna bok är exposén
över utvecklingen i Bourgets författarskap
under den centrala perioden, tillkomsten av
verk sådana som den psykologiska »Cruelle
Enigme», den filosofiska »Le Disciple», den
sociala »1’Etape». (Pion, 415 p. 24 fr.)

CHARLES BAUDELAIRE

Det råder väl i våra dagar knappast några
delade meningar om Baudelaires poetiska
storhet. Att han är en av 1800-talets största
skalder står numera utom ali diskussion. Utan
att skapa någon egentlig förnyelse i det

formella (rim, cesur, bild) lyckades han i
poesin åstadkomma en inre revolution genom
att lyfta upp i dagsljuset ett mera
komplicerat och mindre begränsat
medvetenhetstillstånd, där det medvetna bryter sig mot
det omedvetna, jaget mot universum. Hans
dikt har på så sätt en evokativ styrka samt
dessutom en psykologisk fördjupning, som
man inte mött hos en fransk poet sedan
Racines dagar.

Baudelaire bildade aldrig skola, vilket väl
närmast berodde på att han aldrig kunde
sätta sig ner och reflektera över sin egen
originalitet och sedan göra den till en
samlande lag för andra. Men under hela decenniet
mellan 1870 och 1880 var han den store
poetiske guden för de unga. En nuets pionjär,
som hos det nya släktet skapade en
skönhetssinnets revoltstämning, som inte längre ville
veta av Hugos verbalt retoriska vältalighet.
För våra dagars unga skalder — ett stort
område av den aktuella poesien åberopar sig
ju på Baudelaires doktriner eller på hans
intuitiva nyskapelser — har han redan blivit
mästaren. Engelska och amerikanska diktare
hylla honom exempelvis som sådan, och det
kan i detta sammanhang omnämnas, att
»Les Fleurs du Mai» sedan en tid tillbaka
föreligger i utmärkt engelsk översättning av
miss Millay.

I denna tid av allmänt erkännande av den
franske diktarens genialiska storhet kan
en bok om lionom alltid påräkna intresse.
Den begåvade franske biografen och
kritikern John Charpentier har nu publicerat ett
arbete, som på ett övertygande sätt berättar
den smärtsamma historien om ett excentriskt
genis oförmåga att nå fram till en harmonisk
syntes av allt det motstridigt sammansatta
i sitt väsen. Charpentiers bok tecknar
konturerna till ett tumultuöst liv och är samtidigt
en värdering av ett livsverk. En exakt
dokumentering, en fin litterär étude, en
genomträngande psykologisk analys har blivit
resultatet och gör denna bok till en
värdefull hjälp vid förståendet av Baudelaires liv
och diktning.

LEO TROTSKIJ

När man läser igenom Trotskijs »The
Revolution Betrayed», får man det bestämda
intrycket att här befinna sig inför en man, som
redan blivit ohjälpligt omodern, ja,
efterbliven. Och man förstår, att denne isolerade
världsrevolutionär, utknuffad som han blivit

621

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Nov 12 15:22:58 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1937/0677.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free