- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fyrtiosjätte årgången. 1937 /
623

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Elfte häftet - Från den internationella bokmarknaden

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Från den internationella bokmarknaden

kan lätt föreställa sig de svårigheter, som
Rodin, —• liksom förövrigt även hans samtida
Cézanne, Gauguin och van Gogh —- hade att
kämpa mot för att nå fram till förståelse hos
denna tids borgarsocietet. Endast ett kolossalt
självförtroende, som författarinnan påpekar,
samt en alldeles exceptionellt envis vilja att
bryta sig igenom, höll honom uppe under de
långa och svåra åren. Boken har en
introduktion författad av Sir John Lavery, 66
illustrationer samt 363 sidor text.

»CAT A LAN ART»

En publikation, som kan påräkna ett visst
aktualitetsintresse, är den volym om katalansk
konst, som nu publicerats på Heinemans
förlag. Utgivarnas syfte har varit att ge en
historisk överblick av den medeltida konsten
i Katalonien, och man har därvid också,
följande en bestämd plan, inbegripit
Roussillon, Valencia samt de Baleariska öarna.
(Denna konst har ju nu blivit noga
katalogiserad, och man har gjort allt för att skydda
kyrkornas och museernas skatter undan
inbördeskrigets förödelser.)

Det finnes i denna bok tvenne kapitel om
den romanska och den gotiska perioden,
vilka äro särskilt värdefulla. De ha skrivits
av Senor Josef Gudiol, direktören för de
katalanska museerna, och de sammanfatta
inom ramen av några få sidor arkitekturens,
skulpturens och måleriets historia under
perioden 800—1400. Författaren har lyckligt
framhållit de olika skedenas karakteristiska drag
med avseende på de källor, ur vilka denna
konst öst, dess olika utvecklingsfaser samt
de fortsatta påverkningar den varit
underkastad. Under den romanska perioden,
påpekar författaren, voro intrycken från bl. a.
byzantinsk och fransk konst lätt iakttagbara.
Under den senare gotiska perioden lärde man
huvudsakligen från Tyskland, Flandern och
även Frankrike. Katalanskt måleri, om man
nu bortser från själva färgen, som är helt
speciell för denna skola, har sin rot i en
realism som vid första ögonkastet tycks peka
på den nederländska konsten, fastän de olika
typerna ofta hämtats från en vida mindre
främmande miljö. Men ett studium av de
många klara och detaljerade illustrationerna,
som finnas i denna gedigna bok med officiell
prägel, skola visa, att de katalanska
konstnärerna haft en förtrolig kontakt med det
dagliga livets realiteter och att något
spekulativt drag med allmäneuropeisk hållning

svårligen kan upptäckas i deras konst.
Synvinkeln är deras egen och den är katalansk.
(Heineman. P. 37 and 223 plates. 42 s.)

PA UL GAUGUIN

Bland alla de biografier, som redan hunnit
skrivas om Gauguin, är denna senaste,
författad av den store målarens son Pola Gauguin
den mest välunderrättade. Den är skriven
med mjuk känsla och lugn behärskning, och
på dess objektivitet kan man svårligen
misstaga sig. Ännu en gång tages den tragiska
historien med van Gogh upp till ventilering,
och denna gång få vi mellanhavandet utrett
från Gauguins synpunkt. Otvivelaktigt är
det här sanningen som sonen Pola berättar.
Paul Gauguin hade en burdus
öppenhjärtighet, som alltid kom honom att säga sin
mening rent ut, då däremot van Gogh,
sjukligt obalanserad, var ytterligt överkänslig för
ali slags kritik. Två temperament, så
radikalt motsatta som gärna kan tänkas; och ur
dessa oförsonliga motsatser sprang
katastrofen fram.

Författaren skildrar även vistelsen i
Bretagne, under vilken Gauguin lyckades arbeta
sig fram till den definitiva utformningen av sitt
nya dekorativa sätt att måla. Emellertid
vantrivdes han, då varken landskap eller
befolkning kunde ge honom den primitiva skönhet,
han längtade efter. »Kristendomen och
civilisationen tillsammans ha försökt beröva
människan hennes tro på sig själv och på de
primitiva instinkternas skönhet», skrev han. Han
var, åtminstone tillsvidare, färdig med Europa.
Tillsvidare, ty enligt Pola Gauguin drömde
han alltid om, där han levde långt borta från
hem och fosterland, att kunna förtjäna
tillräckligt med pengar, för att bli i stånd att
återvända till de sina.

A. J. CRONIN

Cronins första roman, »Hattmakarens borg»,
väckte på sin tid mycket uppseende.
Författarens senaste bok, »The Citadel»,1 har
framkallat sensation, innan den ännu hunnit
publiceras. Att den var väntad med stor
spänning bevisas bäst av det faktum, att
första upplagan på 18 000 exemplar
slutsåldes inom loppet av en timme.

»The Citadel» är en mycket avsiktlig bok.
Därför har den inte blivit någon riktigt bra
roman. Karaktärer och händelser ha inte

1 Nyligen utkommen i svensk översättning på
Tidens förlag under titeln Citadellet.

623

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:06:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1937/0679.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free