- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fyrtiosjätte årgången. 1937 /
629

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tolfte häftet - Målaren Axel Fridell. Av Karl Asplund

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Målaren Axel Fridell

»Michelangelos hand». Interiör från en skulptör atelier. Omkr. 1926.

Fil. lie. Mårten Fryklund, Sigtuna.

interiör med »Michelangelos hand» i tungt
gipsgrått majestät hängande som toppunkt
i kompositionen över ett arbetsbord med
grafiska provtryck och en solstrimma på
väggen, som liksom till en mystisk
geometriens änglahälsning smeker en vinkelhake,
har blivit till en tyst och stilla men
monumental apoteos över konstnärens skapande
arbete, och samma motiv varieras i en
interiör från en skulptöratelier med en
terracottafärgad Nike på kavaletten, på
golvet ett monumentalt ädelt manshuvud,
en porträttmask, en fotavgjutning. Fridell
älskade att leka med sammansättningar av
sådana signifikativa detaljer och under
en strikt realistisk yta låta en idé spela tyst
men tydligt — här är det tydligtvis
konstnärens dubbelväsen av skapande ande och
arbetare, som han velat ge uttryck åt.

Det finns ännu ett par varianter av
samma tema, en interiör med honom själv

arbetande, sedd från ryggen i röd fez och
en där han granskar ett provtryck i en
skulptöratelier.

Denna sista grupp av målningar, vilkas
konstnärliga syfte man skulle vilja kalla
besjälad naturalism, är utförd i en
egenartad teknik, med fina akvarellpenslar
doppade i tunn starkt oljehaltig färg,
och ströpplande mot duken tills
penselhåren spretade ut. Han fick på det sättet
jämna men inte döda ytor, och —• grafiker
som han alltid är —• når han ett slags
akvatintartad effekt för att sedan sätta
in detaljer med en hårfin pensel, alldeles
som akvatintetsaren ger sitt arbete
precision med nålen.

Under de sista åren fantiserade han ofta
om att arbeta vidare med pensel och färg,
men efter utresan till London 1926 hade
grafiken och teckningen i verkligheten
tagit honom helt i sitt våld.

629

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:06:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1937/0689.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free