Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Femte häftet - Ett kapitel ur »Sfinxens gåta». Av Theodor Wåhlin
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Theodor Wåhlin
växa, till dess Luna åter står såsom segrare
och belyser natten.
Om vi tänka oss zodiaken såsom ett
centralt omkring jorden liggande
cirkelformigt band med Taurus och Scorpio på
vardera ändpunkten av en diameter i
denna cirkel, så finna vi vid ändpunkterna
av den mot den förra vinkelräta diametern å
å ena sidan Lejonets och å andra sidan
Vattumannens tecken. Dessa fyra tecken
—■ Taurus och Scorpio, Leo och Aquarius —
angiva Taurusålderns fyra stora
solstationer, de fyra kardinalpunkterna: Taurus i
öster, vårdagjämningen, Lejonet i söder,
sommarsolståndet, Skorpionen i väster,
höstdagjämningen, och Vattumannen i
norr, vintersolståndet.
Då emellertid dessa representanter för
de fyra världshörnen skulle sättas såsom
bärare av eller hedersvakt omkring den
högste gudens tron, fick ett sådant
uppdrag icke givas åt Taurus’ antagonist, åt
de onda makternas representant, utan det
anförtroddes istället åt det i närheten av
Scorpio liggande örnens konungsliga tecken.
Boll anför (efter Zimmern och Clemen)
en annan tydning, enligt vilken de fyra
världshörnen skulle betecknas av Taurus,
Leo, Scorpio och Pegasus. De tre första
innehålla var sin av himlens mest strålande
stjärnor: Taurus — Aldebaran, Leo —■
Regulus och Scorpio —- Antares, alla av
babylonierna betecknade såsom konungsliga
stjärnor. Pegasus, som ligger på samma
meridian som Vattumannen, var av ålder
erkänd såsom »ledaren av den gudomlige
Anum’s (ekvatorns) stjärnor», och a Aquarii
var astrologernas »sidus faustum regis».
Taurus och Leo hava här samma betydelse som
enligt den förra tydningen. Scorpio är här
»skorpionmånnen» = mannen, och Pegasus,
den bevingade hästen, är »stormfågeln» =
örnen, representant för stormfågelguden
Zü, av babylonierna lokaliserad just till
stjärnbilden Pegasus. De tre nämnda
författarna anse just denna tydning klarast an-
sluta sig till Hezekiels berättelse. Och
Jeremias återger en assyrisk relief med Assur,
assyriernas nationalgud, stående på, d. v. s.
buren av, en sfinx med lejonets framben,
bål och huvud, oxens horn, örnens vingar
och med örnklor försedda bakben, samt
skorpionens stjärt. Även genom denna
tydning komma vi således till fyra klara,
från st järn världen hämtade och i
kvadratur stående symboler för de fyra
världshörnen.
Med denna säkerligen äldsta tydning av
världshörnens representanter — såsom
tjur, lejon, skorpion och vattuman — se vi
en märklig överensstämmelse i den av
Moses (4. Moseb. kap. 2) påbudna
lägerordningen vid israeliternas tåg genom
öknen, jämförd med Jakobs i 1. Moseb.
kap. 49 uttalade välsignelse av sina söner,
där en tydlig sammanställning göres av
de tolv Israels stammar med de tolv
zodiaktecknen.
Vid lägerplatserna skulle de tolv
stammarna samla sig i fyra grupper, var under
sitt baner. Juda, Isaskars och Sebulons
stammar skulle samla sig under Juda baner
och vid uppbrott gå främst i tåget. Rubens,
Simeons och Gads stammar skulle samla
sig under Rubens baner och vid uppbrott
tåga i andra rummet. Sedan skulle
Uppenbarelsetältet med leviternas läger hava sin
plats i tåget, mitt emellan de övriga lägren.
Efraim skulle under sitt baner församla
Efraims, Manasse och Benjamins
stammar och vid uppbrott tåga i tredje rummet,
och Dan skulle under sitt baner samla
Dans, Asers och Naftali stammar, vilka vid
uppbrott skulle tåga sist under sina baner.
Vi finna, att Levi stam icke är medräknad
i de fyra tretaliga grupperna utan skulle ha
sin särskilda plats i tåget, och vidare finna
vi här icke Josef men väl hans båda söner,
Manasse och Efraim, den senare såsom en
av de fyra gruppanförarna.
Det i Jakobs välsignelse antydda
mystiska sammanhanget mellan hans tolv
272
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>