- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fyrtiosjunde årgången. 1938 /
400

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjunde häftet - Operakrönika. Av Herman Glimstedt

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Herman Glimstedt

Fot. Hugo Edlund.

Rosenkavaljeren. Irma Björck som
Octavian.

— röda lyktor gång på gång ■— som vid den
i slutet av februari givna reprisen. (En till
detta fenomen väsentligt bidragande
omständighet var den vid denna tidpunkt pågående
restaurangkonflikten, som tvang många
stackars eljes till hemmen hänvisade människor
att uppsöka teatrarna såsom ett surrogat för
inhiberad annan samvaro utomhus.) Även nu
kunde märkas den stimulus som fulla hus
utgöra för en föreställning. Det var fest över
denna av Nils Grevillius dirigerade och av
Harry Stangenberg, nu liksom vid premiären,
inscenerade »Rosenkavaljer». Regin tog vara
på finesserna i den med en myckenhet
tids-pittoreskt staffage arbetande rokoko-komedin
och mildrade, nu nog ännu mer än första
gången, de ofrånkomliga plumpheterna. Irma
Björck har redan vid senast föregående repris
(1929) framställt operans försigkomne
Ché-rubin, här benämnd Octavian, denna för den
Hofmannsthalska librettons pastischartade
karaktär betecknande »byxroll», och hon gör
nu idealiskt sin »rosenkavaljer»,
skönsjungande, elegant och pikant, det sistnämnda till

och med när »han», utklädd till
kammar-snärta, spelar smått berusad. Som »hennes»
kurtisör, baron Ochs, denne Falstaff utan
kvickhet, avväpnade Emile Stiebel även nu
genom en viss chevaleresk godmodighet i ali
kladdigheten. Nytillkomna voro Inez Köhler,
en som amorös nobelt resignerande
fält-marskalkinna, vilkens krävande titel bars
värdigt upp, och Hjördis Schymberg, operans
daggfriska ingeny, den till sist lyckliga
vin-narinnan av Octavian. Bådas stämmor
kämpade ibland en något ojämn strid med den

övermäktiga Straussorkestern.

*



För den s. k. turistsäsongen i sommar har
Operan en upplagd attraktion i Simson och
Delila, vars repris försiggick först i slutet av
april, några dagar innan teatern, på grund
av reparation en månad tidigare än vanligt,
stängde sina portar. (Några s. k. operaaftnar,
med brottstycken ur olika verk samt
balettprogram, anordnades i maj i Konserthuset.)
I Saint-Saëns internationellt gångbara opera
lockar främst Gertrud Pålson-Wettergren, som
— det vet man sedan hennes första utförande
av det kvinnliga titelpartiet för åtskilliga år
sedan — gör detta till en med hennes Carmen
jämförlig rollskapelse. Som den spelande
operasångerska hon är, ger hon med en på
operascenen ovanlig expressivitet i mimik
och deklamation sin av hämndbegär drivna,
sköna bibliska kurtisan, utstrålande en
sinnlig charm som glöder också i stämmans
mezzomörka klang. Set Svanholm, ny som
Simson, fick i sin sång främst fram de heroiskt
smattrande accenter som skola känneteckna
Herrans nazir, medan han var mer sparsam
med de lyriska pianonyanser som också
fordras av detta passionens offer. Ondskefullt
imposant var Joel Berglund i det för honom
nya partiet som Dagons överstepräst, vilkens
hämnde- och triumfduetter tillsammans med
Delila blevo några höjdpunkter av klangprakt.

Beträffande regin, som Ragnar
Hyltén-Cavallius enligt programmet svarade för, kunde
det egentligen ha räckt med konstaterandet
att den väsentligen anslöt sig till reprisen av
år 1929, som genomförde en principiellt
förnuftig revidering av den André-Grünewaldska
iscensättningen av år 1921. Men när nu
professor Grunewald i en intervju klagat över
kränkt droit moral och det i recensioner talats
om »första aktens fyra tablåer, som
sammandragits till en enda seen», måste något sägas

400

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:06:48 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1938/0444.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free