- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fyrtiosjunde årgången. 1938 /
419

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Åttonde häftet - Dekorasjonen i det nye krematorium i Oslo. Et hovedverk av Alf Rolfsen. Av Else Christie Kielland

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Dekorasjonen i det nye krematorium i Oslo

T ak et.

punkt streber livstreet, som danner det
centrale motiv i fondbilledet. Vårt øie
dras opover mot kronen på treet, som
ligger helt fremme i billedplanet, rett under
hånden. Menneskene som står i skyggen
og ser sig tilbake, er langt over naturlig
målestokk, men allikevel små i forhold
til treet, og rent som kryp virker de
levende mennesker som man ser samlet der
under en begravelse. Det hele gir oss en
kosmisk følelse som i sin bunn er av
religiøs natur. På et spill mellem de plastiske
former og den ubrutte billedflate beror
den rytmiske virkning som gjør a t vi ikke
blir ferdige med billedet i første omgang,
men stadig er optatt av det så vi selv
kommer i en aktiv forbindelse med det
og arbeider videre med det vi ser. Hvor
uendelig meget mer betyr ikke dette enn
ali den kvasifilosofi som Rolfsen serverer i
den trykte og utgitte beskrivelse av
dekorasjonen. Den får i første omgang

bare Wesselske strenger hos leseren til å
klinge. Her har Rolfsen sammen med flere
av sine kolleger, ikke minst Henrik
Sørensen, dannet en farlig skole. Disse
»bruks-anvisninger» tjener i høi grad til å forvirre
folks begreper om hvad malerkunst er, og
fører mange som gjerne vilde komme i
kontakt med bildende kunst inn på helt
feil spor. Førøvrig er de også en fare for
malerne selv.

For hvelvets og fondens vedkommende
trengs ingen forklaring i ord. Anderledes
med sideskibenes dekorasjoner. De er ment
som ramme om hovedskibets, og skulde
forberede fondens klimaks, men den
litterære idé er her så vidt spekulativ
—-i hvert fall er utformningen ikke blitt
klar og selvfølgelig — så man tyr til det
forklarende ord. Men det hjelper ikke,
dekorasjonene virker som illustrasjoner til
en romantisk fortelling og forstyrrer mer
enn de samler, og de er som helhet også

419

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:06:48 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1938/0467.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free