- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fyrtiosjunde årgången. 1938 /
466

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nionde häftet - Tre målarlynnen. Klassikern, romantikern och realisten. Av Lars-Ivar Ringbom

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Lars-Ivar Ringbom

J. A. D. Ingres: Självporträtt vid 78 års ålder. 1858.
Florens, Uffizierna.

och han trodde sig satt att bekämpa det
konstens förfall, som han såg hota i de
samtida franska romantikernas
vederstyggliga överdrifter, barbariska färgeffekter
och osanna, ja lögnaktiga
naturåtergivning. År 1839, vid snart sextio års ålder,
skrev han i ett brev: »Jag ropar ut i öknen:
älska det sanna och det sköna, som däri
har sitt ursprung. Men döva för min röst
smäda de sanningen, älska villfarelsen,
omhulda vrångheten och nyttja den för
sina mål. Lidelsefulla intill raseri visa de
mig äran att bli förklarad som en
med-brottsling till de gamla grekerna, helgonen
och gudarna, vilkas granitpiedestal de med
händer och tänder söka förstöra.
Baby-lonia! Babylonia! Konsten? Den vill man
ej mera veta av. Den verkliga konsten?
Ännu mindre; skändad, glömd! Vad är
att göra i så barbariska tider (ty vi be-

finna oss helt och hållet i barbariet) för
en konstnär, som ännu tror på grekerna
och på romarna?»

I dylika bittra och häftiga ord
framskymtar den doktrin, som Ingres hävdade, att
konsten äger en trygg grund i det sanna.
Tvivelfrågan: vad är sanning? bekymrade
icke honom, ty det sanna kunde endast
vara »den sanning, som utgör skönheten
hos Homeros och hos Rafael». Motsatsen,
det vrånga och osanna, finner man hos
Rubens, hos Van Dyck, vilkas verk nog
kunna behaga ögat, men genom att
bedraga det. »De tillhöra», menar Ingres,
»en dålig skola av kolorister, lögnens
skola.»

Det låter i våra öron som tomma ord,
när Ingres på detta sätt talar om sanning
och lögn. Men det lönar sig att ta reda på
vad han menade.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:06:48 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1938/0518.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free