- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fyrtiosjunde årgången. 1938 /
502

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nionde häftet - Ett teaterår i Paris. Av H. R. Lenormand. Översättning från författarens manuskript av A. L. W.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

H. R. Le n o r m a n d

Copyright A. B. Text cf Bilder.

Gaston Baty.

av Le Simoun på Coméclie Franfaise, som
under Gaston Batys auspicier skänkt mitt
drama den praktfullaste utstyrsel.

Louis Jouvet har med rätta markerat den
ställning i allra första ledet inom fransk
dramatik som Giraudoux och Jules Rcymains
intaga. Av den förre har han återupptagit La
Guerre de Troie och nyuppfört Electre. Av
den senare har han givit hans utomordentliga
Enoch i ny uppsättning.

Baty har kunnat förverkliga sin länge
närda dröm att spela Faust, i en bearbetning
av Edmond Fleg, och Pitoëff sin att på
Mathurins få uppföra Romeo och Julia, som
visserligen var påtagligt trångbodd här, men
som skänkte ögonblick av verkligt poetisk
glans.

Dullin har återupptagit Ben Jonsons
Vol-pone omgestaltad av Zweig och Jules
Ro-mains, René Rocher L’Ennemie av A. Paul
Antoine. Han har dessutom kunnat visa oss
Mariage de Figaro i en regi där hans
mästerskap åter en gång bekräftats.

De flesta av dessa föreställningar skulle
aldrig ha sett dagen titan folkfrontregeringens
finansiella stöd. Det är klart att dessa
välförtjänta favörer mot enbart Kartellteatrarna
väckt misshumör hos de teaterledare som ej
blivit på detta sätt gynnade. Men detta

misshumör har resulterat i en tävlan, till
största gagn för teatern, som under
utställningstiden haft en glansfull och ekonomiskt
framgångsrik period.

Kartellen representerar givetvis icke allt
sceniskt liv i Paris: Boulevard intager
alltjämt en lysande plats och bevarar en publik
som tjusas av Henry Bernsteins starkt
uppbyggda dramer och Sacha Guitrys geniala
komedier. Teatrar som La Michodière, med
Édouard Bourdets Fric-Frac,
Bouffes-Pari-siennes och Théåtre Michel (med en komedi
av C. A. Pugot) ha haft en lyckosam säsong.

Bland avantgardesteatrarna utmärker sig
L’CEuvre ofta genom sina föreställningars
kvalitet: Les Chevalier s de la Table Ronde av
Jean Cocteau, Les Indifférents av Viælar och
helt nyligen Vitracs mystiska och starkt
fängslande Demoiselles du large. Den
minimala Charles de Rochefort-teatern lockar en
publik som är begiven på brutala sensationer
och som i Frénésie med dess rafflande
effekter finner utmärkta skäl att bli tillfredsställd
i denna sin smak. Det är ett verk av en
debutant, de Peyret-Chapuis.

I mitt tycke har teaterårets verkliga
upplevelse skänkts oss av La Sauvage, ett drama
av G. Anouille, vars karriär vid Pitoëffs
Mathurins hade bort vara mera fruktbärande.
Av titelrollens personlighet, som skenbart
halvt sinnessjuk inom sig döljer en förtvivlad
längtan att nå fram till lidandets och livets
källor och ursprung, har madame Pitoëff gjort
en scenskapelse som man aldrig skall glömma.

Några teatrar, av vilka man kan vänta att
de skola ställa sig på den rätta sidan i striden
mellan den dramatiska litteraturen och de
kommersiella scenframställningarna, ha
kommit till eller försökt leva upp på nytt: Les
Deux Masques, där man har fått se en god
dramatisering av Emily Brontës Wuthering
Heights (Les Hauts de Hurle-vent)\ Théåtre
des Arts som med Sixième Etage och
Pro-badjong tycks vilja bli en filial till Louis
Jouvets teater; Rideau de Paris som satt upp
Lorcas mästerverk Noces de Sang, samt
slutligen Ambassadeurs, som madame Alice
Cocéa håller på att göra till en av de främsta
scenerna i Paris. Hon har hela vintern firat
triumfer som regissör och som skådespelerska
i min komedi Pacifique. Hon ger också ett
framförande av Le Misanthrope, på ett
egendomligt sätt förnyad, där man överraskas av
att finna nära nog ibsenska motiv klinga
fram.

502

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:06:48 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1938/0554.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free