- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fyrtiosjunde årgången. 1938 /
618

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Elfte häftet - Modern österrikisk litteratur. Av Ernst Beier. Översättning från författarens manuskript av A. L. W.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Ernst B e i e r

Stefan Zweig.

tionen efter kriget. De stormande
revolutionära dikterna i den mystiska epilogen till
denna tragedi blevo för många av dessa unga
människor till ett lösenord.

Hauptmann, du bist nicht bei Verstand,

Dass du mich hast hieher gesandt.

Im Feuer ist mein Herz verbrannt.

Ich sterbe für kein Vaterland!

Även efter kriget fortsatte Karl Kraus sin
kamp, som emellertid så småningom alltmera
isolerade honom, bragte honom i skarpaste
konflikt med allt vidare kretsar. Så dog han
som en ensam människa.

Vi ha av honom fått vackra dikter och
intressanta essäer, också har han — han var
en glänsande föredragshållare — lyft mången
gammal skatt i dagen och väckt åtskilliga
bortglömda värdefulla verk till nytt liv.

Liksom Karl Kraus står också den i varje
fall icke lika betydande Alfred Polgar på
tröskeln mellan diktkonst och journalistik.
Polgar är en mästare i den »lilla formen» och
en fin ironiker, som betraktar vår tid med ett
skrattande och ett kritiskt öga.

Den också i utlandet välbekante wienaren
Stefan Zweig är jämte Herbert Eulenberg,
Emil Ludwig, Maurois och Strachey en av de
främsta företrädarna för den »historiska
belletristiken». Han har skrivit haltfulla
romaner från olika tider, såsom Marie
Antoinette, Erasmus von Rotterdam, Drei Dichter
ihres Lebens (Casanova, Stendhal, Tolstoj),
men också fint psykologiska noveller och

åtskilliga dramer. I hela hans författarskap
framträder tydligt det psykologiska drag, som
är karakteristiskt för så många österrikiska
skriftställare.

Samma psykologiska grundtendens finna
vi hos två andra företrädare för den unga
generationen: Franz Nabl och Robert
Musil, vilken senare bland annat också ger
en glänsande bild av det gamla Österrike i
sin ännu ofullbordade, stort anlagda roman

Der Mann ohne Eigenschaften.

* *

*



Väsentligen skiljaktig från denna riktning
framträder Max Mell, »nyromantikern», som
på enkelt, folkviseartat språk skrivit några
vackra, mystiskt genomskimrade dramer: Das
Apostelspiel, Das Schutzengelspiel, Das
Nach-folge-Christi-Spiel, i vilka han anknyter till
gamla folkliga motiv.

Den obestridligt mest betydande inom den
unga generationen är emellertid dramatikern
Franz Werfel, som visserligen är född i
Prag, men efter kriget lever och verkar i
Österrike. Han började som expressionistisk
lyriker, sedan skrev han det faustiskt
stormande dramat om mänskligheten Der
Spiegel-mensch, en »magisk trilogi» om död och
pånyttfödelse.

Du tauchst aus Tod, aus ungewissen Leiden

Aus allem auf, was feig und halb und vag —

Und lernst mit freien Blicken unterscheiden

Die kranke Dämmerung vom reinen Tag.

Senare vände han sig till det historiska
dramat och hämtade sina blodfullt levande
gestalter från många tider och folk. Juarez
und Maximilian framställer kejsar Max av
Mexikos tragiska slut, Paulus unter den Juden
för oss till urkristendomens första tid, Das
Reich Gottes in Böhmen handlar om hussiternas
kamp och undergång. I några stora, djupt
grundliga romaner har Werfel också bevisat
sin konst som berättare. Den mest bekanta
bland dem är väl Die 40 Tage des Muza
Dagh, som beskriver det armeniska folkets
hjältekamp mot turkarna under åren 1914—

1915-

Hos Werfel förbinder sig den österrikiska
diktarskolans stora tradition, finaste
språkkänsla, pejling av själslivets djupaste, innersta
skikt, med den moderna andan hos
skriftställarna av i dag, vilka använda den nya
tidens psykologiska rön och metoder för att

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:06:48 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1938/0678.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free