- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fyrtiosjunde årgången. 1938 /
648

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tolfte häftet - Norden har mistet en stor Kunstner. Af Robert Neiiendam

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Robert Neiiendam

Jacob Levin i »Indenfor Murene».

domsroller, mellem Dag i »Renaissance» til
Tintoretto, fra Flemming i »Elverhøj» til
Christian IV, fra Bjørnsons William Taylor
til hans Professor Thygesen i »Geografi og
Kærlighed», fra Peer Gynts drengekaade
Slankhed til Halvguden Darduses fede Vom.
Og dog var det med den samme bedaarende
Lyrik, han betonede Peer Gynts Ord, hvor
han fantaserer over de drivende Skyer, til
Darduses Sentens: »Læg dit Hjerte i
Jorden, og du skal blomstre ind i Himlen».
Det fantasifulde Barn i Johannes Poulsen
sejrede her over al kold Teknik og scenisk
Beregning. De varme og bløde Kilder i hans
Sind sprang, til Sygdommen brød frem.

Man plejer at knytte Digternavne til en
Skuespiller, der er gaaet bort. Digterens
Ord er det blivende, Fremstillingen deraf
det vigende. Om Johannes Poulsen kan
det siges, at gennem hans Kunst oplevede

Holger Drachmann paa sine ældre Dage at
se sine forkastede Melodramer sejre, og
gennem ham fik Kaj Munk mange Aar
senere sit store Gennembrud, da Henrik VIII
i »Cant» blev til. J. F. Willumsen malede
denne vidunderlige Holbein’ske Figur, hvis
Ord og Ydre smeltede sammen, just i det
Øjeblik, da den steg frem fra Johannes
Poulsens indre Syn: Et degenereret
Renais-sancemenneske, brunstig, skarp og grov
indtil Taabelighed, men ogsaa listig og
myndig. Maleren fremstillede Synet med saa
intens en Styrke, at Skuespillerens Klæder
fik Refleks af Kongens Dragt. Billedet vil
gaa over i Historien som et vægtigt
Udtryk for en væsentlig Side af Johannes
Poulsens Kunst. Skabelsens Øjeblik, sagde
han selv, var det lykkeligste i hele hans
Gerning.

* *

*



Fra 1909 til sin Død tilhørte Johannes
Poulsen Det kgl. Teater med LTndtagelse
af tre Sæsoner (1927—30), i hvilke han
optraadte som Gæst paa andre Scener og
tournerede. Han var Teatrets Vindue ud
mod Europa, elskede at rejse og høste nye
Indtryk ude i det Fremmede. Den Side af
hans indholdsrige Liv er et helt Kapitel
for sig. Hvad han saa og lærte gik igen i
hans Scenarier; Rejsen gennem Østens fagre
Riger blev Baggrunden for Opførelsen af
Oehlenschlägers »Aladdin» (1919) med al
dens lokale Kolorit, og større Pragt er
ikke hverken før eller siden set paa en
dansk Scene. Indtryk fra Spanien gik igen
i »Carmen», italiensk Malerkunst prægede
»Det gamle Spil om Enhver», som 1914
dannede Indledningen til hans mange
farverige Iscenesættelser og dermed til en ny
Epoke i Teatrets Historie. Under større
Forhold udvidede han 1936 sin
Iscenesættelse paa »Hollywood Bowl» ovre i
Californien. Malerinden Agnes Slott-Møller
befrugtede hans Scenebilleder i det historisk de-

648

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:06:48 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1938/0712.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free