- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fyrtioåttonde årgången. 1939 /
5

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första häftet - Gunnar Castrén. Av Olof Enckell

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Gunnar Castrén

synta hängivenhet även i nutidsdiktens
tjänst.

Boken om Juhani Aho är en av de
vackraste litterära biografier det moderna
Finland äger. I sin omsorgsfulla utredning av
de inre och yttre förutsättningar, som
bestämde den store finske diktarens gärning,
eftersträvar den största möjliga saklighet
och precision. Målmedvetet, i en långsam
takt som dikteras just av denna strävan
till ytterlig precision, framhållas och
belysas de många skiftande nyanserna i Ahos
författarskap; då man läst boken har man
intrycket, att man deltagit i en småningom
och gradvis företagen erövring av en av
de rikaste och skönaste domänerna i modern
finsk vitterhet. Och denna sakta
framskridande, minutiösa analys är buren av en
värme av eget, för Castrén mycket
karakteristiskt slag: innerligheten gjuter sitt
skimmer över framställningen som en mjuk
dämpad färgton, dröjande kvar i
bakgrunden, medan själva den sakliga
utredningen träder fram i förgrunden, oavhängig,
konturfast, objektiv, helt fri från alla
påträngande, personligt angelägna
ställningstaganden.

I ännu högre grad än Ahobiografien, som
utkom året efter den finske diktarens död,
gjorde boken om Runar Schildt anspråk på
taktfull balans och urskillning i analys och
värdesättning. Och även här yppade sig
Gunnar Castréns förmåga att ■— också i
sin egenskap av samtidshistoriker och
-kritiker — förena nykter hållning med värme,
objektiv frigjordhet i omdömet med
personlig hängivenhet för uppgiften. Det är
inte minst tack vare egenskaper som dessa
han några år senare lyckades så
beundransvärt väl med den övermåttan svåra och
anspråksfulla uppgiften att skriva det
avslutande bandet om den moderna svenska
litteraturen i Schiick-Warburgs
monumentala historia över den svenskspråkiga
vitterheten.

De finnas, som göra gällande, att sjunde

volymen av »Illustrerad svensk
litteraturhistoria» är Castréns märkligaste
litteraturhistoriska prestation. Även den som drar
sig för ett så kategoriskt påstående, kan
emellertid lugnt fastslå, att den stora
undersökningen av det senaste, historiskt
åtminstone något så när överskådliga skedet
av den svenska litteraturen är det av
Castréns hittillsvarande verk, som haft och
kommer att ha den största omedelbara
betydelsen utåt.

Sin särplats bland arbeten om modern
nordisk litteratur får Castréns imponerande
framställning inte bara på grund av sitt
omfång och sin grundlighet utan även tack
vare den anda, i vilken överblicken är
hållen. Hela skildringen präglas av en
enhetlig, lidelsefri åskådlighet, av ett jämnt
episkt lugn, som emellertid inte utesluter
element av eggelse och stimulans. Boken
drar inte upp skarpa linjer, och den
undviker alla grovt entydiga
kontrastmålningar -—• för att i stället ge oräkneliga
djupa och fina differentieringar. Den
svenska vitterheten mellan Rydberg och
tiotalis-terna är ju överflödande rik på olikartade
personligheter, och på varje punkt av
undersökningen förmärker man Castréns vidsynta,
konsekventa strävan att se till, att var och
en vederfares den åtminstone relativa
rättvisa, som ett lidelsefritt närmande
möjliggör trots det ofta alltför korta
tidsavståndet.

Castréns exposé av sjuttio-, åttio- och
nittiotalen får nog i allt väsentligt
betraktas som slutgiltig, vad sammanhangen och
de historiskt betydelsefulla tyngdpunkterna
vidkommer; framtidens rent konstnärliga
värdesättningar kan självfallet ingen
föregripa. Men även när framställningen nått
fram till den diktargeneration, som i dag
befinner sig i blickpunkten för intresset,
bevarar läsaren hela tiden den trygga
förnimmelsen, att han vägledes av en ciceron,
som står i en frigjord, förutsättningslös
kontakt med alla de ting, varom han talar.

5

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:07:16 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1939/0025.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free